A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) revizorai számos hibára bukkantak az online pénztárgépek használatával kapcsolatban az utóbbi hetekben végzett ellenőrzések során Budapesten, illetve a Balaton mellett fekvő településeken. Nem egy esetben a számlaadás elmulasztásával sértették meg az előírást a boltok.
A szabály szerint termék értékesítésekor vagy szolgáltatás nyújtásakor minden egyes esetben bizonylatot kell kiállítani, és azt átadni a vásárlónak.
A bizonylat lehet számla (amely tartalmazza a vevő nevét, címét) vagy nyugta. A pénztárgép használatára kötelezettek – speciális esetektől eltekintve – kizárólag pénztárgéppel állíthatnak ki nyugtát. Ha tehát a vásárló akár csak egy doboz gyufát vásárol, a nyugta kiállítása akkor is kötelező. A nyugtát a vételár átvételekor a vevőnek át kell adni, vagy olyan helyre kell tenni, ahonnan könnyen el tudja venni. A nyugtaadás elmulasztását a NAV szigorúan bünteti.
A számlaadással – az „áfás számlával” – kapcsolatban is adódnak problémák. Ha az ügyfél számlát kér, akkor a számla mellett nyugtát már nem kell kiállítani. A belföldi áfaalany részére kiállított, százezer forintot elérő áfatartalmú számlák adatainak meg kell jelenniük az online számlaadat-szolgáltatásban. Ha az ilyen számla mellett pénztárgépes nyugta is készül – amelyről az online pénztárgéprendszer szintén küld adatot a NAV-nak –, akkor a kétszeres adatszolgáltatásból problémák adódhatnak.
Az ellenőrzések kapcsán feltárt probléma volt az is, hogy a kasszában ténylegesen található összeg nem egyezett meg azzal, ami a kiadott bizonylatokból következik. Az érdemi eltérést az adóhatóság bünteti.
A napi kasszanyitáskor pontosan szükséges rögzíteni a nyitó pénzkészletet, annak összegét és összetételét is. A nap folyamán szabad a kasszából pénzt kivenni, például szállító kifizetésére vagy betenni (számlás értékesítés, váltópénz) a normál üzletmenet szerint, de ilyenkor minden egyes esetben ki kell állítani egy kifizetési vagy egy befizetési bizonylatot. Ilyen bizonylat kiállítására valamennyi pénztárgép képes.
Valamennyi pénztárgépnek – hasonlóan az autók rendszámához – van egy egyedi azonosítószáma, ez az AP-szám. Ezt a pénztárgép üzemeltetője köteles a pénztárgépen vagy hozzá egyértelműen köthetően, például egy táblán, a vevő számára jól látható helyen legalább 3 cm-es betűkkel kiírni.
Előfordult, hogy a pénztárgép nem volt az üzletben. A pénztárgéphez pénztárgépnapló tartozik, amelyet vásárláskor kap meg az üzemeltető. A napló a pénztárgép „életútjával” kapcsolatos bejegyzéseket tartalmazza: üzembe helyezés, éves felülvizsgálat, meghibásodás, átadás a szerviznek javításra, emellett a NAV-nak küldött adatokat helyben is tárolja.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.