Az októberi árak 3,6 százalékkal emelkedhettek az előző év azonos időszakához képest a Világgazdaság elemzői konszenzusa alapján, ez az érték jóval magasabb a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szeptemberi inflációs jelentésében szereplő 3,3 százaléknál. A konszenzus szerint az idén 2,9 százalék, jövőre pedig 3,3 százalék lehet az éves fogyasztói árindex, ami 10, illetve 20 bázisponttal magasabb az MNB prognózisánál. A maginfláció 2,5 százalék lehetett a szakértőktől kapott válaszok alapján.
Az üzemanyagárak szeptemberhez képest csökkentek, a külső inflációs nyomás viszont növekvő tendenciát mutat
– értékelte az októberi folyamatokat Kuti Ákos, az MKB Bank vezető elemzője, aki 3,4 százalékos fogyasztói árindexre számít az év tizedik hónapjában. Holecz Noémi, az Equilor vezető elemzője úgy kalkulál, hogy a fogyasztói árindexet az év végéig a magas üzemanyagár, a gyengébb forint és a feszes munkaerőpiac miatti jelentős béremelések mozgatják. Kuti Ákos az év hátralevő részében azt várja, hogy a jegybank által meghatározott toleranciasáv 4 százalékos felső határa alatt marad az infláció, Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője szerint az év hátralévő részében már magasan maradhat.
Az infláció a következő néhány hónapban is az MNB inflációs célja körül, annál néhány tized százalékponttal magasabban, de mindenképpen a célsávon belül alakulhat – mondta lapunknak Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági csoportjának vezetője. Úgy látja, hogy a fogyasztói árindex alakulását továbbra is az olajárak és a forintárfolyam folyamatai határozhatják meg. Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint az év utolsó két hónapjában a magasabb bázis, az élelmiszerárak emelkedésének lassulása és az enyhülő energiaárak húzhatják lejjebb a drágulás ütemét a jelenlegi csúcsokról.
Az ING Bank elemzőjének prognózisa szerint év végére 3,3 százalékra csökkenhet a fogyasztói árindex, ráadásul a maginflációs tételekben sem várható számottevő emelkedés.
Jövő év elején meglepően magas lehet a maginfláció – mondta Virovácz Péter. A magasabb bérek a boltokban is érvényesülhetnek, a vállalatok többsége januárban árazhatja magasabbra a termékeit – tette hozzá.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.