BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Német delegáció megy Trumphoz

Személyesen lobbiznak a német cégvezetők Donald Trumpnál az amerikai védővámok tervbe vett növelése ellen.

A német autóipar csúcsvezetői meghívót kaptak a Fehér Házba, ahol az autókereskedelmet sújtó vámokról tárgyalnak a jövő héten. Úgy tudni, Donald Trump is jelen lesz, aki a munkaterve szerint november utolsó hetében Washingtonban tölt majd három napot.

A meghívás minden protokolláris szabályt áthág, hiszen az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások az Európai Unió hatáskörébe tartoznak, és Németországot s főképp a német üzletembereket e tekintetben semmiféle jogosultság nem illeti. A Volkswagen, a Daimler és a BMW azonban nincs abban a helyzetben, hogy a Richard Grenell berlini amerikai nagykövet bábáskodásával született ajánlatot visszautasíthassa.

Ha emelik a vámot, nagyot csökken a német autók versenyképessége
Fotó: AFP/Ingo Wagner/dpa

Trump elnök ugyan még függőben tartja a büntetővámok kivetését az európai autókra, erősen neheztel azonban amiatt, hogy amíg a német gépkocsikat csupán 2,5 százalékos vám sújtja az USA-ban, az amerikai autókra 10 százalékos importvámot kell fizetni az unióban.

A tárgyalások során kompromisszumos megoldás lehet az úgynevezett vámtarifakvóta. Eszerint az USA 2,5 százalékos vámtarifája egy bizonyos mennyiségű autó behozataláig maradna hatályban, efölött pedig magasabb vámtételt vetnének ki. A németek ezt a tervet nyilvánvalóan a tényleges kvóta ismeretében értékelnék.

A tét óriási, az IHS Markit szerint a három cégcsoport összesen 650 ezer gépkocsit szállít évente Európából Amerikába, ahol helyben 800 ezer autót gyártanak, ebből 160 ezret Kínában adnak el.

Ezért aztán az amerikai–kínai kereskedelmi feszültség sem hagyja őket hidegen, sőt éppen emiatt csökkentették már az idei profitvárakozásukat. A legnagyobb veszély a Daimlert fenyegeti, amely a tengerentúlon magas profitrátával értékesített S- és E-osztályú Mercedes-Benz limuzinokat Európában állítja elő. Ha ezek exportját bármilyen korlátozás sújtaná, a költségemelkedést nagyrészt a Daimlernek kellene lenyelnie.

Trump vámemelése 50 milliárd dollár értékű európai autóexportot érintene, míg az unió által már kidolgozott ellenintézkedések csupán húszmilliárd dollár értékű amerikai kivitelt sújtanának.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.