Várhatóan csaknem 96 milliárd forint bevétele származik év végéig a MÁV-nak hálózat-hozzáférési díj címén 2018-ban – közölte az állami vasúttársaság kommunikációs igazgatósága a Világgazdaság megkeresésére. A pályavasúti szolgáltatásokból tavaly mintegy 94 milliárd folyt be, vagyis az éves alapú növekedés ezen a soron a becslések szerint meghaladja majd a 2 százalékot. Ez az adat egyébként megegyezik a 2016-ról 2017-re bekövetkező bővülés mértékével.
A magyar vasútvonalak különböző cégeknek való bérbeadása a gyakorlatban leginkább két lábon áll: alap- és járulékos szolgáltatásból.
Az előbbi kapcsán a menetvonal-biztosításért és a közlekedtetésért, illetve a felsővezetéki rendszer használatáért kér pénzt a MÁV. A járulékos szolgáltatásokhoz sorolják egyebek mellett az állomáshasználatot, a járműtárolást, valamint a tolatószemélyzet biztosítását.
Ahogy a korábbi években is, az idei hálózat-hozzáférési díj több mint a felét, pontosan 50,3 milliárd forintot az alapszolgáltatások adták, a járulékos szolgáltatások 43,9 milliárd forintot termeltek. A fennmaradó részt a teljesítményösztönzők, illetve az egyedi szolgáltatások (például oktatás, vizsgáztatás, próbavonatok közlekedtetése és egyebek) generálták.
A statisztikából az is kiderül, hogy a MÁV vasúti pályáit használó vállalkozó vasúti társaságok száma folyamatosan nő: 2017-ben 47, 2018-ban már összesen 49 vasúti céggel volt hálózat-hozzáférési szerződése a társaságnak.
Mindez lényeges változást nem okozott a vonatkilométer-teljesítményben, az érintett cégek 2016-ban 101 millió, 2017-ben és 2018-ban pedig várhatóan 102-102 millió kilométert tesznek meg a hazai síneken.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.