Egyre több jel mutat a brit gazdaság lassulására. A legfrissebb közülük a kiskereskedőket tömörítő British Retail Consortium tegnap nyilvánosságra hozott jelentése, amely szerint a karácsonyi vásár idején nem sikerült növelni a forgalmat, erre egy évtizede, a pénzügyi válság óta nem volt példa.
A bázishoz mérten 0,7 százalékos volt a visszaesés az előző év azonos időszakához képest. A trendet egyedül az ország legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Tesco törte meg, amelynek sikerült 2,2 százalékkal növelnie a forgalmát a január 5-én zárult hat hét alatt. Ez jóval meghaladja az 1-1,5 százalékos elemzői várakozásokat. Dave Lewis, a vállalat vezérigazgatója szerint a jó eredmény annak köszönhető, hogy a vásárlók kedvelik a viszonylag olcsó, de jó minőségű saját márkás termékeket.
A cég folytatja az „észszerű” felkészülést a Brexitre, és beszállítóival együttműködve jelentős mennyiségű árut halmoz fel
– közölte a Tesco csúcsvezetője.
A százéves lánc történetében a tavalyi aranyvasárnap volt a legforgalmasabb nap, csúcsidőben egyetlen óra alatt 766 ezer vásárlót regisztráltak. A jó híreknek köszönhetően a Tesco részvénye 1,2 százalékkal erősödött tegnap, a kereskedés kezdetén. A szektor második legnagyobb szereplőjének, a Sainsburynek a forgalma 1,1 százalékkal esett vissza a harmadik negyedévben, a negyedik Morrisonsé pedig mindössze 0,6 százalékkal nőtt karácsony előtt. A legnagyobb láncok mindegyike piacot veszített a német Aldival és Lidllel szemben.
A brit dolgozók termelékenysége is kétéves mélypontra esett vissza az előző év harmadik negyedévében. A statisztikai hivatal adatai szerint a munkaórára vetített teljesítmény éves növekedése 0,2 százalékkal csökkent a szeptemberrel zárult három hónapban a második negyedéves 1,6 százalékról.
A Jaguar Land Rover (JLR) a tavalyi 1500 után idén újabb 4500 munkahelyet szüntet meg, döntő többségüket Nagy-Britanniában; a leépítés elsősorban a menedzsmentet, a marketinget és az adminisztrációt érinti. Nagy-Britannia legnagyobb autógyártója a dízelautó-eladások európai csökkenésével és a visszaeső kínai kereslettel indokolja a lépést. Több ezer európai munkahelyet számol fel a Ford is. Ez ugyan Nagy-Britanniát egyelőre nem érinti, de további, sokkal nagyobb mértékű elbocsátásokra lehet szükség, ha az ország megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból – figyelmeztetett az amerikai autógyártó európai vezetője. A JLR 40 ezer embert foglalkoztat Nagy-Britanniában, a Ford 54 ezret Európában, elsősorban Németországban, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban. | VG
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.