Áprilisban a fogyasztói árak átlagosan 3,9 százalékkal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál, márciushoz viszonyítva átlagosan 0,9 százalékkal nőttek az árak – jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön. A maginfláció 3,8 százalékon maradt, ami nem jelez fokozódó árnyomást.
Az elmúlt egy évben a szeszes italok, dohányáruk és az élelmiszerek ára emelkedett jelentős mértékben.
A KSH által közölt érték megegyezik a Világgazdaság elemzői konszenzusával, a lapunk szerdai számában megszólaló elemzők is 3,9 százalékos pénzromlásra számítottak.
Ezzel egy hajszállal maradhat el a jegybanki célsáv tetején szereplő 4 százaléktól, ráadásul több elemző szerint akár a sáv felett is alakulhatott a pénzromlás üteme.
Az élelmiszerek ára 5,2 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 20,3, a liszté 11,2, a péksüteményeké 9,7, a kenyéré 8 százalékkal magasabb, a tojásé 8,5, a tejé 6,2, a cukoré 3,6 százalékkal alacsonyabb lett.
A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 8,5, ezen belül a dohányáruké 12,7 százalékkal emelkedett. A szolgáltatásokért 3,0, ezen belül a lakásjavítási és -karbantartási szolgáltatásokért 12,0, az üdülési szolgáltatásokért 6,1 százalékkal kellett többet fizetni. A járműüzemanyagok 6,9 százalékkal drágultak.
Az elmúlt egy hónapban a fogyasztói árak átlagosan 0,9 százalékkal nőttek.
Az élelmiszerek ára 0,5 százalékkal emelkedett márciusról áprilisra, ezen belül az idényáras élelmiszerek 3,2, a párizsi, kolbász 2,2, a sertéshús 1,6, a kenyér 1,2 százalékkal többe, az étolaj 1,9, a tojás és a sajt 1,2 százalékkal kevesebbe került. A ruházkodási cikkek 2,1, a szeszes italok, dohányáruk 0,7, ez utóbbin belül pedig a dohányáruk 1,6 százalékkal drágultak. A szolgáltatások ára 0,5 százalékkal nőtt, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 3,6 százalékkal kellett többet fizetni. A járműüzemanyagok ára 5,9 százalékkal lett magasabb.
Az év első négy hónapjában 3,4 százalékos inflációt mért a KSH.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.