Komoly kárt okozhat a hazai dinnyetermelőknek a Lidl legutóbbi akciója – írja közleményében a a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A NAK úgy fogalmaz, a szokásoknak megfelelően, július elején kezdődött a magyar dinnye szezonja, ettől kezdve egyre több helyen kezdték el értékesíteni a termelők a gyümölcseiket. Így a dinnyék megjelentek több hazai kiskereskedelmi áruházláncban is.
A kamarához eljutott jelzések szerint augusztus első hetéig problémamentesen alakult a szezon, minden érintett elégedett volt a piaci folyamatokkal. Ám a két évvel ezelőtti történésekhez hasonlóan, most is egy kiskereskedelmi lánc kezdett felelőtlen akciózásba – és éppen az a Lidl Magyarország, amely egy hónappal korábban még dicsekedett a magyar termelőkkel való nagyszerű kapcsolatával.
Az áruházlánc 99 forint/kilogramm áron kezdte el árusítani a dinnyét, amelyet így egyszerű marketingeszközként használ arra, hogy becsalogassa boltjaiba a vásárlókat.
A NAK álláspontja szerint ugyanis 99 Ft/kg áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani. A szezonnak ebben a szakaszában – a többéves piaci tapasztalatok alapján – reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 forint/kilogramm közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs.
Ezzel az árletörő akcióval a Lidl mindenkinek kárt okoz: a vásárolókat becsapja, hiszen a reklámmal ellentétben mégsem kapnak minőségi magyar dinnyét, a termelőket pedig ellehetetleníti, mivel ilyen rendkívül alacsony felvásárlási árral nem hagy náluk elég bevételt a minőségi dinnye termelésének megvalósításához. Továbbá a kamara tapasztalatai szerint egy ilyen lépés a többi kiskereskedelmi láncot is – szintén káros következménnyel járó – árcsökkentésre készteti.
A NAK nem először tapasztalja azt, hogy egy-egy áruházlánc visszaél piaci erőfölényével, és szándékait rákényszeríti a hazai termelőkre – ez történt most a Lidl esetében is. A Lidl Magyarország ezzel a számára kizárólag rövid távon hasznos, kapzsi lépésével már a szezon közepén bedöntheti a magyar dinnyepiacot, és azt is kockáztatja, hogy jövőre nem lesz elég hazai dinnye a boltokban.
A kamara álláspontja szerint közép és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, a dinnyetermelők és a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felszólítja a Lidl Magyarországot, hogy fejezze be a dinnyetermelést veszélyeztető árletörő akcióját és tegyen eleget a tisztességes piaci magatartás és gyakorlat jogszabályban meghatározott követelményeinek!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.