Tavaly decemberben ötmilliárd forintért csaknem négyezer tonna virslit vásároltak a magyarok, ami 3 százalékos értékbeli és 8 százalékos mennyiségi csökkenés 2017 decemberéhez képest – közölte a Világgazdasággal a Nielsen.
A szilveszter ugyanakkor erősen lendít az értékesítésen: novemberről decemberre csaknem 50 százalékkal ugrik meg a forgalom.
A feldolgozott húsok közül a virsli éves szinten 14 százalékot képviselt értékben 2018 novembere és 2019 októbere között. A piackutató szerint a sertésvirsli abszolút favorit, az értékesítés 55 százalékát teszi ki, míg a pulyka- és baromfivirslire egyaránt az eladások ötöde jut. Az is szembetűnő, hogy minden virslire költött öt forintból négy az előrecsomagolt verzióra megy. A 400 négyzetméteresnél nagyobb alapterületű üzletekben realizálódik az értékbeli forgalom háromnegyede. És ha már méret: a nagyobb kiszerelésű, egykilós virslikre irányul a kereslet harmada.
A főváros és környéke a teljes országos virsliforgalom bő harmadát adja. A klasszikus kísérő, a mustár értékbeli forgalma is 50 százalékkal ugrik meg novemberről decemberre. Tavaly, az év utolsó hónapjában ez 587 millió forintot jelentett a boltok kasszáiban, ami 6700 hektoliternek felel meg. A mustárt leginkább flakonos verzióban választjuk (50 százalék) 400 és 500 gramm közti kiszerelésben (29 százalék). Nem kérünk viszont a diétás mustárból: a hagyományos verzióé az értékbeli forgalom 99 százaléka. A gyártói márkák részesedése 2018 novembere és 2019 októbere között 2 százalékponttal nőtt, ezzel viszik a piac mintegy négyötödét.
December második felében a Tesco szerint is megnő a kereslet a virslik iránt. A hipermarketnél a Világgazdaságnak kifejtették, hogy a rangsorban feljebb kúsztak a nagyobb kiszerelésű (350, 500 grammos, 1 kilogrammos), illetve a prémiumtermékek.
Pezsgőből továbbra is az édes a legkeresettebb, a forgalom csaknem felét teszi ki, csak Budapesten népszerűbb a száraz pezsgő.
Az éves húsértékesítés negyede decemberben realizálódik, a halnál egyharmad az arány. Novemberhez képest 25 százalékkal teljesít jobban a húsok kategóriája, a csont nélküli karaj, a sertéslapocka, a sertéscomb, a darált hús és a csirkemellfilé a sláger. Az esztendő vége az online rendelésekben is 25-30 százalékos élénkülést hoz, a webes kosárérték az áruházi költések négy-ötszöröse.
Szilveszter előtt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) akkreditált Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriuma huszonkét különböző fajta virslit vizsgált meg abból a szempontból, hogy a gyártók betartják-e a Magyar Élelmiszerkönyv előírásait, és a termék címkéjén szereplő tájékoztatás mennyire felel meg a valóságnak. Az ellenőrzés a húsipari termékek fehérje-, zsír-, nedvesség- és sótartalmára, szójamentességére terjedt ki. A két nem megfelelőnek bizonyult virsli esetében az egyik zsírtartalma meghaladta, a fehérjetartalma pedig nem érte el a címkén feltüntetett értéket. A másikban minimális mennyiségben ugyan, de kimutatható volt a szójafehérje, amely azonban sem az összetevők között, sem figyelmeztetésként nem szerepelt a csomagoláson. | VG
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.