Az élet minden területén megjelenik a fogyasztóvédelem, ezért annak fókuszában tavaly a családok biztonsága és a tisztességes vállalkozások védelme állt, ennek az elvnek a követésére törekednek majd idén is
– mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára egy fogyasztóvédelmi ellenőrzéssel egybekötött sajtótájékoztatón szerdán, Budapesten az Allee Bevásárlóközpontban.
Keszthelyi Nikoletta ismertette, hogy tavaly 30 ezer panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez, ez arányaiban az elmúlt években tapasztalt nagyságrendnek megfelelő. A hatóság 2019-ben
több mint 7000 üzletet ellenőrzött, amelyeknél a jogsértések aránya 36 százalék volt, és 730 millió forint összegben szabott ki fogyasztóvédelmi bírságot.
A helyettes államtitkár elmondta, hogy az ellenőrzések kiterjednek az árfeltüntetéssel kapcsolatos és az általános kereskedelmi feltételekre vonatkozó szabályok megtartásának vizsgálatára, többek között a nyitvatartási időről történő tájékoztatás szabályaira, a vásárlók könyvének és a mérőeszközök ellenőrzésére.
Az ártájékoztatás esetében több mint félmillió terméket ellenőrzött a hatóság, a jogsértési arány 4 százalékot tett ki.
Közölte, hogy rendszeresen megjelenik a fogyasztói panaszokban a jótállási ügyek kérdése, ezért 1050 üzlet jótállás-szavatossági ügyek intézési gyakorlatát is vizsgálták, ahol a kifogásolási arány 38 százalék volt.
A hagyományos kereskedelem mellett a gazdasági trendekhez igazodva a fogyasztóvédelem jelen van az e-kereskedelemben is. 2019 végéig már több mint 2400 webáruház működését, gyakorlatát vizsgálták.
Kiemelten kezelik azokat a webáruházakat, amelyek megtévesztő módon csodát ígérő termékeket árusítanak a fogyasztóknak: több mint 100 ilyen csodát ígérő terméket próbavásároltak már. A tavalyi év eredménye, hogy azoknak a webáruházaknak a 30 százaléka, akik ilyen terméket árultak, önként blokkolták a honlapjukat, így azok Magyarországról már nem elérhetők – ismertette.
Megjegyezte, hogy a fogyasztók tájékoztatása érdekében működik hivatalos weboldal, ahol ma már több mint 650 webáruház van jelen, ezek 75 százaléka azonban már orvosolta a hiányosságait. Mindezek mellett az idősek védelmében is felléptek tavaly, ez elsősorban a termékbemutatók ellenőrzését jelenti.
A korábbi években átlagosan havi 43 panasz érkezett, ez tavaly havi átlag 3 panaszra esett vissza az erős hatósági jelenlétnek köszönhetően. Kitért arra is, hogy tavaly hangsúlyos volt a termékbiztonság, 1450 termékfajtát ellenőrzött a hatóság veszélyességi szempontból.
Az ITM laboratóriumjaiban történt bevizsgálás, majd piacfelügyeleti kockázatértékelés után ezek 42 százaléka veszélyesnek minősült, 142 darab terméket vissza is kellett hívni. Ilyen termékek voltak a játékok, gyermekgondozási cikkek, lézerpointerek, fényfüzérek.
Kiemelten kezelték a családok biztonságát. Olyan helyszíneken is jelen voltak, ahol a családok az aktív kikapcsolódásukat töltik, például kalandparkokban, vidámparkokban, aquaparkokban.
2019-ben több mint 1800 helyszínen 8800 eszköz üzemeltetési körülményeit ellenőrizte a hatóság, 39 százalékuk volt kifogásolható. Az ellenőrzés a dokumentációk, tanúsítványok meglétére vonatkozik.
Beszélt arról is, hogy az az ITM-en belül működik az Európai Fogyasztói Központ, amelyhez a fogyasztók határon átnyúló, külföldi vállalkozásokkal szembeni panaszokkal fordulhatnak. 2019-ben 1600 panasz érkezett a központhoz, amely összesen 68 millió forint értékben tudott sikerrel érvényesíteni vagyoni igényeket. Ezek elsősorban légiutasjogok és e-kereskedelmi ügyekből adódó igények voltak.
A helyettes államtitkár kiemelte, hogy idén a helyszíni vizsgálatok mellett az ellenőrzések középpontjában az elektronikus kereskedelem áll, illetve foglalkoznak a kettős minőség kérdéskörével is.
Utóbbiról megjegyezte, hogy Magyarország az elsők között jelezte ezt a problémát az unióban, miszerint azonos márkanevű és csomagolású termékek eltérő minőségűek lehetnek egyes országokban.
Tavaly év végén megszületett az uniós szabályozás, amelynek köszönhetően a jövőben a kettős minőség jelensége tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül majd és megtévesztő kereskedelmi gyakorlat miatt szankcionálhat majd a fogyasztóvédelmi hatóság.
Ezt a hatáskört 2022. május 28-tól kapja majd meg, de addig is feladatuk, hogy a hazai szabályozásba átültessék az uniós szabályokat, illetve szükség esetén laboratóriumban vizsgálják a felmerülő kettős minőségű termékeket is
– fűzte hozzá.
Keszthelyi Nikoletta elmondta: 2020-tól fontos változás lesz, hogy határon átnyúló e-kereskedelmi jogsértés esetén a fogyasztóvédelmi hatóság már blokkolhat honlapokat. Ez egy végső lehetősége a hatóságnak akkor, ha más szankció nem vezet eredményre a jogsértő vállalkozással szemben.
Ehhez az erős fellépéshez az kell, hogy legalább két tagállam fogyasztóit érintse a jogsértés, amely a csodát ígérő termékek honlapjai esetében megvalósul. A sajtótájékoztatót követően a bevásárlóközpontban a Főváros Kormányhivatala az év eleji leárazásokkal, az árfeltüntetési szabályok betartásával kapcsolatos fogyasztóvédelmi ellenőrzést végzett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.