BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Harmincezer panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez

A hatóság 2019-ben több mint 7000 üzletet ellenőrzött és 730 millió forint összegben szabott ki fogyasztóvédelmi bírságot.

Az élet minden területén megjelenik a fogyasztóvédelem, ezért annak fókuszában tavaly a családok biztonsága és a tisztességes vállalkozások védelme állt, ennek az elvnek a követésére törekednek majd idén is

– mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára egy fogyasztóvédelmi ellenőrzéssel egybekötött sajtótájékoztatón szerdán, Budapesten az Allee Bevásárlóközpontban.

Keszthelyi Nikoletta ismertette, hogy tavaly 30 ezer panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez, ez arányaiban az elmúlt években tapasztalt nagyságrendnek megfelelő. A hatóság 2019-ben

több mint 7000 üzletet ellenőrzött, amelyeknél a jogsértések aránya 36 százalék volt, és 730 millió forint összegben szabott ki fogyasztóvédelmi bírságot.

A helyettes államtitkár elmondta, hogy az ellenőrzések kiterjednek az árfeltüntetéssel kapcsolatos és az általános kereskedelmi feltételekre vonatkozó szabályok megtartásának vizsgálatára, többek között a nyitvatartási időről történő tájékoztatás szabályaira, a vásárlók könyvének és a mérőeszközök ellenőrzésére.

Az ártájékoztatás esetében több mint félmillió terméket ellenőrzött a hatóság, a jogsértési arány 4 százalékot tett ki.

Közölte, hogy rendszeresen megjelenik a fogyasztói panaszokban a jótállási ügyek kérdése, ezért 1050 üzlet jótállás-szavatossági ügyek intézési gyakorlatát is vizsgálták, ahol a kifogásolási arány 38 százalék volt.

A hagyományos kereskedelem mellett a gazdasági trendekhez igazodva a fogyasztóvédelem jelen van az e-kereskedelemben is. 2019 végéig már több mint 2400 webáruház működését, gyakorlatát vizsgálták.

Kiemelten kezelik azokat a webáruházakat, amelyek megtévesztő módon csodát ígérő termékeket árusítanak a fogyasztóknak: több mint 100 ilyen csodát ígérő terméket próbavásároltak már. A tavalyi év eredménye, hogy azoknak a webáruházaknak a 30 százaléka, akik ilyen terméket árultak, önként blokkolták a honlapjukat, így azok Magyarországról már nem elérhetők – ismertette.

Megjegyezte, hogy a fogyasztók tájékoztatása érdekében működik hivatalos weboldal, ahol ma már több mint 650 webáruház van jelen, ezek 75 százaléka azonban már orvosolta a hiányosságait. Mindezek mellett az idősek védelmében is felléptek tavaly, ez elsősorban a termékbemutatók ellenőrzését jelenti.

Fotó: MTI/Földi Imre

A korábbi években átlagosan havi 43 panasz érkezett, ez tavaly havi átlag 3 panaszra esett vissza az erős hatósági jelenlétnek köszönhetően. Kitért arra is, hogy tavaly hangsúlyos volt a termékbiztonság, 1450 termékfajtát ellenőrzött a hatóság veszélyességi szempontból.

Az ITM laboratóriumjaiban történt bevizsgálás, majd piacfelügyeleti kockázatértékelés után ezek 42 százaléka veszélyesnek minősült, 142 darab terméket vissza is kellett hívni. Ilyen termékek voltak a játékok, gyermekgondozási cikkek, lézerpointerek, fényfüzérek.

Kiemelten kezelték a családok biztonságát. Olyan helyszíneken is jelen voltak, ahol a családok az aktív kikapcsolódásukat töltik, például kalandparkokban, vidámparkokban, aquaparkokban.

2019-ben több mint 1800 helyszínen 8800 eszköz üzemeltetési körülményeit ellenőrizte a hatóság, 39 százalékuk volt kifogásolható. Az ellenőrzés a dokumentációk, tanúsítványok meglétére vonatkozik.

Beszélt arról is, hogy az az ITM-en belül működik az Európai Fogyasztói Központ, amelyhez a fogyasztók határon átnyúló, külföldi vállalkozásokkal szembeni panaszokkal fordulhatnak. 2019-ben 1600 panasz érkezett a központhoz, amely összesen 68 millió forint értékben tudott sikerrel érvényesíteni vagyoni igényeket. Ezek elsősorban légiutasjogok és e-kereskedelmi ügyekből adódó igények voltak.

A helyettes államtitkár kiemelte, hogy idén a helyszíni vizsgálatok mellett az ellenőrzések középpontjában az elektronikus kereskedelem áll, illetve foglalkoznak a kettős minőség kérdéskörével is.

Utóbbiról megjegyezte, hogy Magyarország az elsők között jelezte ezt a problémát az unióban, miszerint azonos márkanevű és csomagolású termékek eltérő minőségűek lehetnek egyes országokban.

Tavaly év végén megszületett az uniós szabályozás, amelynek köszönhetően a jövőben a kettős minőség jelensége tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül majd és megtévesztő kereskedelmi gyakorlat miatt szankcionálhat majd a fogyasztóvédelmi hatóság.

Ezt a hatáskört 2022. május 28-tól kapja majd meg, de addig is feladatuk, hogy a hazai szabályozásba átültessék az uniós szabályokat, illetve szükség esetén laboratóriumban vizsgálják a felmerülő kettős minőségű termékeket is

– fűzte hozzá.

Keszthelyi Nikoletta elmondta: 2020-tól fontos változás lesz, hogy határon átnyúló e-kereskedelmi jogsértés esetén a fogyasztóvédelmi hatóság már blokkolhat honlapokat. Ez egy végső lehetősége a hatóságnak akkor, ha más szankció nem vezet eredményre a jogsértő vállalkozással szemben.

Ehhez az erős fellépéshez az kell, hogy legalább két tagállam fogyasztóit érintse a jogsértés, amely a csodát ígérő termékek honlapjai esetében megvalósul. A sajtótájékoztatót követően a bevásárlóközpontban a Főváros Kormányhivatala az év eleji leárazásokkal, az árfeltüntetési szabályok betartásával kapcsolatos fogyasztóvédelmi ellenőrzést végzett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.