BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válságban a turistabuszosok

Tartósan lenullázódott a turistabuszok iránti kereslet, és munkásszállításra is alig van igény. A szolgáltatók segítségre szorulnak.

A nyári hatezerről nyolcezerre nőtt a forgalomból ideiglenesen kivont buszok száma, mert sem a turistaforgalom, sem a munkásszállítások nem indultak be, ugyanakkor a buszos vállalkozások kimaradtak minden állami mentőcsomagból. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) ezért közösen fordult a Gazdasági Újraindítási Akciócsoport vezetőihez a különjárati belföldi személyszállító cégek megmentése érdekében.

A tét az, hogy lesz-e kivel újraindítani az ágazatot, vagy tömegesen mennek csődbe ezek a szolgáltatók

– mutatott rá a Világgazdaságnak Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

A turistabuszok iránti kereslet tartósan lenullázódott, nem adott munkát a nyáron időlegesen és részlegesen feltámadt belföldi turizmus sem. A munkásszállítási megrendelések 85 százalékkal kisebbek az előző évinél. Az e területen működő vállalatok tömeges válságba kerülésének megelőzését szolgálná, ha számukra is meghosszabbítanák 2021-re a hitelmoratóriumot. A szakma további javaslata, hogy

a szolgáltatás általános forgalmi adója csökkenjen 5 százalékra, hosszabbodjon meg a regisztrált álláskeresők munkahelyteremtő bértámogatásának időtartama, a 2020 novemberében bevezetett 50 százalékos bértámogatás pedig terjedjen ki azokra az autóbuszos személyszállító vállalkozásokra, amelyeknek a forgalma a 2019-eshez képest igazoltan legalább 30 százalékkal csökkent.

Fotó: Földi D. Attila

A turizmus tartós visszaesése miatt a járművek forgalomból való ideiglenes kivonásának lehetőségét 2021 végéig automatikusan meg kellene hosszabbítani az idei úthasználati jogosultságok átvezetésével együtt. Szükség lenne célzott támogatásra is a forgalomból kivont buszok állagmegóvásához.

A turizmus újraindításakor és utána is kiemelten fontos lesz a szektorban a munkaerőhiány kezelése, mert sok idős sofőr nem áll majd újra munkába, a fiatalok közül pedig többen tartósan átigazoltak a tömegközlekedési cégekhez – hangsúlyozta Dittel Gábor. A hivatásos gépjárművezetők képzésének visszaemelése az OKJ rendszerébe rendkívül fontos a majdani utánpótlás miatt, hiszen most mintegy 2,5 millió forintba kerül egy buszvezetői jogosítvány megszerzése. A turistabuszosok vizsgálatot és kormányzati beavatkozást szorgalmaznak a járműállomány biztosítási módozatainak rendezésére. Kérik például a csökkentett értékű casco bevezetését és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások rendszerének felülvizsgálatát az irreálisan magas díjajánlatok miatt. Az idegenforgalomban a különjárati buszos személyszállítás még talpon levő képviselői az utolsó tartalékaikat élik fel.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.