A nyári hatezerről nyolcezerre nőtt a forgalomból ideiglenesen kivont buszok száma, mert sem a turistaforgalom, sem a munkásszállítások nem indultak be, ugyanakkor a buszos vállalkozások kimaradtak minden állami mentőcsomagból. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) ezért közösen fordult a Gazdasági Újraindítási Akciócsoport vezetőihez a különjárati belföldi személyszállító cégek megmentése érdekében.
A tét az, hogy lesz-e kivel újraindítani az ágazatot, vagy tömegesen mennek csődbe ezek a szolgáltatók
– mutatott rá a Világgazdaságnak Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.
A turistabuszok iránti kereslet tartósan lenullázódott, nem adott munkát a nyáron időlegesen és részlegesen feltámadt belföldi turizmus sem. A munkásszállítási megrendelések 85 százalékkal kisebbek az előző évinél. Az e területen működő vállalatok tömeges válságba kerülésének megelőzését szolgálná, ha számukra is meghosszabbítanák 2021-re a hitelmoratóriumot. A szakma további javaslata, hogy
a szolgáltatás általános forgalmi adója csökkenjen 5 százalékra, hosszabbodjon meg a regisztrált álláskeresők munkahelyteremtő bértámogatásának időtartama, a 2020 novemberében bevezetett 50 százalékos bértámogatás pedig terjedjen ki azokra az autóbuszos személyszállító vállalkozásokra, amelyeknek a forgalma a 2019-eshez képest igazoltan legalább 30 százalékkal csökkent.
A turizmus tartós visszaesése miatt a járművek forgalomból való ideiglenes kivonásának lehetőségét 2021 végéig automatikusan meg kellene hosszabbítani az idei úthasználati jogosultságok átvezetésével együtt. Szükség lenne célzott támogatásra is a forgalomból kivont buszok állagmegóvásához.
A turizmus újraindításakor és utána is kiemelten fontos lesz a szektorban a munkaerőhiány kezelése, mert sok idős sofőr nem áll majd újra munkába, a fiatalok közül pedig többen tartósan átigazoltak a tömegközlekedési cégekhez – hangsúlyozta Dittel Gábor. A hivatásos gépjárművezetők képzésének visszaemelése az OKJ rendszerébe rendkívül fontos a majdani utánpótlás miatt, hiszen most mintegy 2,5 millió forintba kerül egy buszvezetői jogosítvány megszerzése. A turistabuszosok vizsgálatot és kormányzati beavatkozást szorgalmaznak a járműállomány biztosítási módozatainak rendezésére. Kérik például a csökkentett értékű casco bevezetését és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások rendszerének felülvizsgálatát az irreálisan magas díjajánlatok miatt. Az idegenforgalomban a különjárati buszos személyszállítás még talpon levő képviselői az utolsó tartalékaikat élik fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.