2019-ben a hazai gyógyszeripar 2018-hoz képest 100 milliárd forinttal meghaladva 1119 milliárd forintra növelte kibocsátását
– derül ki a Nézőpont Intézet és a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége (MAGYOSZ) által készített tanulmányból.
A vállalatok által 2020 szeptember végén közzétett pénzügyi beszámolók, valamint a november végén a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által publikált iparági statisztikák hátterében csak mostanra foglalható össze az ágazat gazdasági teljesítménye a 2019-es évről.
A tanulmány összevetésképpen azt írja, a zöldgazdaság ugyanezen időszakban 478 milliárdról 512 milliárd forintra tudta növelni kibocsátását, míg az éllovasnak számító járműipar 8761 milliárdról 9938 milliárd forintra.
Az eredményt egy főre vetítve vizsgálva elmondható, hogy a gyógyszeriparon belül 2018-ban egy munkavállalóra 52 millió forint értékű kibocsátás jutott, mely 2019-re 65 millió forintra emelkedett.
A zöldgazdaságban ugyanezen időszakban 20 millió forintról 21 millió forintra nőtt az egy főre jutó kibocsátás, míg a járműiparban 78 millió forintról 87 millió forintra.
A magyarországi gyógyszeripar jelentőségét mutatja a bruttó hozzáadott érték volumene, amely az iparághoz kapcsolódó kibocsátás és a termelőfelhasználás különbsége.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján a gyógyszeripar 2018-ban 480, míg 2019-ben 50 milliárddal több, 530 milliárd forint bruttó hozzáadott értéket állított elő.
A zöldgazdaság bruttó hozzáadott értéke ugyanezen időszakban ennek csak mintegy 40 százaléka, 191 milliárd forint majd 211 milliárd forint volt. Az itt is kiemelkedő teljesítményű gépjárműipar bruttó hozzáadott értéke a 2018-as 1 663 milliárd forintról 2019-re 1 653 milliárd forintra csökkent, a gyógyszeriparhoz képest alig több mint háromszoros értéktermeléssel.
Az egy főre vetített értékekben mutatkozik meg igazán a gyógyszergyártás értéke: 2018-ban egy munkavállalóra 24, míg 2019-ben már 31 millió forint bruttó hozzáadott érték jutott. A zöldgazdaságban ugyanakkor 2018-ban 8, míg 2019-ben 9 millió forint jutott, a járműiparban pedig 2018-ban és 2019-ben is kerekítve 15 millió forint bruttó hozzáadott érték jutott egy munkavállalóra.
Ha a gyógyszeripar 530 milliárdos bruttó hozzáadott értékéhez hozzávesszük azt is, hogy más vállalatokon és a beszállítói iparágon keresztül mennyi közvetett, a munkavállalók pénzköltésein keresztül pedig mennyi indukált hozzáadott értéket generált, akkor még ennél is nagyobb számot kapunk:
197 milliárd forint közvetett és 153 milliárd forint indukált hozzájárulással a gyógyszergyártás teljes hozzáadott értéke 880 milliárd forintnak becsülhető.
A hazai gyógyszergyártás sikerterületének számít a külkereskedelem – írja az elemzés.
A KSH adatai alapján a gyógyszeripar 2019-ben 907 milliárd forint értékben értékesített, amelyen belül az exportértékesítés 777 milliárd forinttal a teljes értékesítés 86 százalékát képezte.
A magyar gyógyszeripar exportorientáltságának köszönhetően Magyarország gyógyszerkülkereskedelme a visegrádi országokkal összevetve is kiemelkedő:
a Eurostat határparitáson alapuló adatai alapján – ami az áruk értékébe beleszámítja azoknak az ország határáig felmerülő szállítási és biztosítási költségeit is – egyedül Magyarországról mondható el, hogy nagyobb értékben exportált gyógyszereket külföldre, mint amekkora értékben importra szorult.
Míg e tekintetben a magyar gyógyszerkülkereskedelem 2019-es MNB középárfolyamon számolva 399 milliárd forint többletet, addig Szlovákia 457 milliárd, Csehország 686 milliárd, Lengyelország pedig 1053 milliárd forint hiányt mutat.
A magyarországi gyógyszergyártás versenyképessége kutatás-fejlesztési tevékenységének intenzivitásán is múlik.
A MAGYOSZ 16 tagvállalata 2018-as 68 milliárd forintos K+F ráfordításaikat 2019-re 11 százalékkal, 76 milliárd forintra növelte. A KSH adatai is jól mutatják a gyógyszergyártás K+F orientáltságát: 2019-ben a teljes nemzetgazdasági K+F ráfordítás 10 százalékát adták a gyógyszergyártók ráfordításai, míg a feldolgozóiparon belül 29 százalékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.