Egy teherhajó keresztbe állt a Szuezi-csatornán, ezzel egy kritikus fontosságú kereskedelmi útvonalat blokkolva napok óta. A hajó, az Ever Given 224 ezer tonna és 400 méteres, amivel közel olyan hosszú, mint amilyen magas az Empire State Building. A szállítóhajó egy homokvihar miatt sodródott neki a partnak, és a kiszabadítása napokba telhet. Az incidens már eddig is jelentős fennakadásokat okozott, mintegy 150 teherhajó várakozik a csatorna végeinél.
Az eddigi becslések alapján 10 millió hordó olaj várakozhat jelenleg a Szuezi-csatornánál.
Az átjáró átlagosan naponta 50 teherhajó halad át, amelyek a világ tengeri kőolaj készletének közel 10 százalékáért felelősek. A szakértők várakozásai szerint a ügynek negatív hatása lehet a világpiaci kőolajárakra, ezzel megemelve az üzemanyagok költségeit – írja a Statista.
A Szuezi-csatorna az egyik kulcsfontosságú átjáró a világ olajkészletének szempontjából. A Financial Times és a Lloyd's List Intelligence elemzése szerint 4,6 millió hordó kőolaj haladt át itt naponta 2018-ban.
Ugyan ez jelentős mennyiségű rakomány, mégis elmarad a Malaka-szoros napi 15,7 millió hordójától, vagy a Hormuzi-szoros 17 milliós napi hordó kapacitásától – írja a portál.
A Hormuzi-szoros számít a világ legnagyobb olajkereskedelmi átjárójának, stratégiai fontosságát mutatja az 1998-as Imádkozó sáska művelet esete. A térségben foylamtosan jelentős a katonai jelenlét.
A hét végére már 369 teherszállító hajó torlódott fel a Szuezi-csatornánál, ahol napi kilencmilliárd dollár értékű kereskedelmi forgalom állt le, és ez máris gondokat okoz a globális ellátási láncokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.