BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szárnyaszegetté vált a régió autóipara

Csipkednék magukat a régió autógyártói, ám egyrészt a járvány miatti korlátozások, másrészt a krónikus félvezetőhiány keresztbe tesz törekvéseiknek. Emiatt hozzájárulásuk a szlovák és a szerb GDP-hez egyre csökken.

A globális csiphiány miatt Szlovákia négy autógyára közül kettő átmenetileg kénytelen volt felfüggeszteni a termelését. Az észak-szlovákiai Zsolna mellett működő KIA Motors múlt pénteken egy napra állt le, míg a Fiat Chrysler Automobiles és a francia Peugeot SA fúziója után már Stellantis néven futó nagyszombati autógyár március második hetében volt kénytelen leállítani a futószalagokat. A nagyszombati cég súlyos problémákkal küzd, nemegyszer csupán pár órával korábban derül ki, hogy beindítják-e a második műszakot vagy sem. A pozsonyi Volkswagenben és a nyitrai Jaguar Land Roverben egyelőre folyamatos a termelés.

A félvezetők hiánya csupán néhány típust érint, ezért a termelést úgy alakítjuk, hogy a probléma a lehető legkevésbé érződjék

– közölte Lucia Kovarovič Makayová, a Volkswagen Slovakia szóvivője. „A beszállítói lánc helyzetét folyamatosan figyeljük, egyelőre fennakadások nélkül működünk” – nyilatkozta Miroslava Remenárová, a Jaguar Land Rover Slovakia szóvivője.

Fotó: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images

„Az autóipart sújtó csiphiányt a Covidnak »köszönhetjük«. A világjárvány hatására látványosan nőtt az érdeklődés a számítógépek, a tévék, a játékkonzolok iránt,

ezért a félvezetőgyártók az első hullám idején lefagyott autóágazat helyett az szórakoztatóelektronika igényeinek kielégítésére kezdtek fókuszálni” – magyarázta Jana Glasová, a 365.bank elemzője, aki szerint az átmeneti hiány akár kilenc hónapig is tarthat. Azóta az autógyártás is magára talált, de a csiphiány miatt képtelen felpörögni, s ez a beszállítókat sem kíméli:

a kelet-szlovákiai Nagymihályban (Michalovce) működő japán Yazaki a csökkenő megrendelések miatt 360 alkalmazottjától kénytelen megválni. A Yazaki nem a szlovák piacra, hanem a Daimlernek szállít, ám a németek is visszafogták megrendeléseiket.

A szlovákiai autógyártók a tavaly év elején remélt 1,15 millió autó helyett csupán 985 ezer gépkocsit gyártottak, ez 11 százalékos visszaesés 2019-hez képest, és elsősorban a járvány megfékezésére hozott tavaszi intézkedésekkel magyarázható, amikor a cégek tömegesen állították le a termelésüket. Az őszi második hullám idején már nem ismétlődött meg ez a forgatókönyv, a katasztrofális visszaesésről szóló jóslatok nem váltak valóra.

„A járványhelyzettel kapcsolatos megszorítások fényében a tavalyi adatok kiválók, hisz még az ősz elején is azzal számoltunk, hogy több mint 20 százalékkal eshet vissza az autógyártásunk” – nyilatkozta Alexander Matusek, a szlovák járműipari szövetség (ZAP) elnöke. Az év eleje óta érvényes lezárások miatt még mindig nem talált magára az iparág, amely januárban éves összevetésben 15 százalékos zsugorodást produkált, míg az ipar egésze csak 3,9 százalékos mínuszban volt.

Szlovákia gazdasága szempontjából kulcsfontosságú a járműgyártás, hiszen ez adja az ipari termelés mintegy 50 százalékát, Szlovákia bruttó hazai össztermékének hetedét, az ország kivitelének 46 százalékát. A négy autógyár 175 ezer, a teljes beszállítói kört figyelembe véve pedig 275 ezer embernek ad munkát.

Nem akarnak a testvérgyárban robotolni a Stellantis szerb dolgozói

A Stellantis kragujevaci leányvállalatának vezetősége közölte munkásaival, hogy jelentkezhetnek a szlovákiai, nagyszombati testvérgyárba dolgozni, ahol a Peugeot 208 és a Citroën C3 Picasso típusú autókat gyártják. Nagy lelkesedést nem tapasztaltak, még húszan sem vállalták az egy évre szóló szlovákiai vendégmunkát. Állítólag 850 euró körüli fizetést ajánlottak a kragujeváciaknak, ebből azonban az elszállásolás és az étkezés költségeit nekik kellene állniuk. Így havonta legfeljebb 400 eurót takaríthatnának meg, ha másra nem költenek. Épp ennyit kaptak dinárban, amikor a szerbiai leányvállalatnál a járvány idején kényszerszabadságra küldték őket. A kiküldetés kapcsán az is érv volt, hogy Szlovákiában elsajátíthatnák a korszerű berendezésekkel történő munkát. Zoran Stanić, a szakszervezet elnöke szerint a Stellantis-előd Fiat dolgozói ezen már rég túl vannak, sőt, szlovák kollégáiknál korszerűbb körülmények között szerelik össze az autókat. Kiderült, hogy többen közvetítői segítséggel már belekóstoltak a szlovákiai munkavégzésbe, de rossz tapasztalatokkal tértek haza. A beígért fizetésből különféle címeken több pénzt vontak le, volt, akinek még az útlevelét is elvették, ráadásul többet kellett dolgozni, mint Szerbiában.

 

A Fiat 2020 februárjában ideiglenesen felfüggesztette, majd március közepén le is állította az autógyártást Szerbiában, mert az új koronavírus vuhani megjelenése miatt számos kínai gyár termelése leállt, s emiatt csúsztak az alkatrészszállítások. A Fiat 500L modelleket készítő kragujeváci gyár volt Európában az első, amely emiatt kiesett a termelésből. Az egykori Zastava-gyár egyébként súlyos megpróbáltatásokon ment keresztül a története során: 1999-ben, a bombázások idején hatalmas károkat szenvedett, majd 2008-ban, többévnyi vegetálás után a Fiat vásárolta meg. Előbb a Punto modelleket gyártották itt, melyeket odahaza Zastava 10 néven értékesítettek. Ezt követte az 500L modell, ám ennél értékesítési gondok jelentkeztek. 2017-ben még a Fiat termelte a szerb GDP 3 százalékát, és az ország kivitelének 8 százalékát adta. Az export értéke a csúcsévben elérte az egymilliárd eurót. A legnagyobb exportőr címét azonban elvesztette, tavaly már csak ötödik volt a rangsorban, alig 300 millió eurós exportteljesítménnyel. | vg

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.