Nem hagyta érintetlenül a koronavírus-járvány a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület tevékenységét sem – derül ki a szervezet honlapján közzétett éves jelentésből. A beérkezett kérelmek száma érezhetően csökkent 2020-ban:
a tavaly regisztrált 2989 új megkeresés 11,8 százalékkal – majdnem négyszázzal – kevesebb volt az egy évvel korábbinál. A 669, még 2019-ről áthúzódó eljárással együtt összesen 3658 üggyel kellett foglalkoznia a testületnek.
A kérelmek megoszlása nem változott érdemben 2019-hez képest: a testület 2354 belföldi békéltetési ügyet, 596 méltányossági kérelmet, 35 határon átnyúló ügyet és négy online platformon keresztül érkezett megkeresést regisztrált tavaly. A folyamatban lévő ügyek közül 3126-ot zártak le 2020-ban, és 532 húzódott át erre az évre.
A kérelmek benyújtásának módjában sincs nagyobb változás, még úgy sem, hogy a járvány miatt számos területen a digitális felületekre terelődött az ügyintézés.
A testület adatai szerint a papíralapon – postán vagy ügyfélszolgálaton – benyújtott kérelmek aránya alig csökkent, 78,7 százalékot ért el, szemben az egy évvel korábbi 79,9-del. A kormányablakoknál és a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózatnál benyújtott megkeresések aránya viszont jócskán visszaesett (2,9 és 5,7 százalékot tett ki), ami azzal is magyarázható, hogy az év egy részében szünetelt a személyes ügyintézés lehetősége. Az elektronikusan, tehát ügyfélkapun vagy hivatali kapun keresztül benyújtott kérelmek aránya emiatt érezhetően, 7,1-ről 12,6 százalékra nőtt 2020-ban.
Az ügyfelek lakóhely szerinti megoszlása a közép-magyarországi régió túlsúlyát mutatja, a megkeresések 42,4 százaléka innen érkezett.
Ezen belül Budapest részesedése tavaly megközelítette a 26,5 százalékot, miközben a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a lakosságnak csak a 17,3 százaléka él a fővárosban. Viszonylag tetemesnek mondható még Észak-Alföld (12,75 százalék), Dél-Alföld (9,8 százalék) és Észak-Magyarország (9,8 százalék) súlya is, bár ezeknek a régióknak a részesedése némileg csökkent 2019-hez képest. A megkeresések legnagyobb része (37,4 százaléka) változatlanul a hitelintézeteket érintette 2020-ban, igaz, ez az arány némi mérséklődést tükröz az egy évvel korábbi 38,4-hez képest. A biztosítókat érintő ügyek részesedése tavaly 35,3 százalékot tett ki, miközben a követeléskezeléssel foglalkozó pénzügyi vállalkozások súlya 19,4 százalékos volt.
Az utóbbiak szerepe egyre nagyobb a megkereséseknél, már 2019-ben is ezekhez kapcsolódott az új ügyek 19 százaléka. A termékek megoszlásánál sem történtek tavaly drasztikus változások a megelőző év óta, most is a pénzpiaci termékeké volt a legnagyobb, 57,2 százalékos szelet, amit a biztosítási piac konstrukciói követtek 36,2 százalékkal. Figyelemre méltó azonban, hogy a pénztárakkal kapcsolatos ügyek száma 26-ra nőtt tavaly, igaz, a részesedésük még így is 1 százalék alatti. A befogadható ügyek aránya kissé csökkent 2020-ban, és 80,2 százalékot tett ki, tehát a megkeresések ötöde nem volt alkalmas érdemi elbírálásra. A legtöbbször a hiánypótlás elmaradása vezetett az elutasításhoz, de számottevő a hatáskör hiánya miatt nem befogadott kérelmek aránya is. Ami pedig az érdemi elbírálásig eljutott ügyek megoszlását illeti, ezek 74,6 százaléka végződött megszüntető határozattal, 24,2 százalékuk egyezséggel, 1 százalékuk kötelezéssel, 0,24 százalékuk pedig ajánlással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.