Nagyot nőtt tavaly az elektronikus aláírást használók száma az e-aláírást hitelesítő Netlock Kft. Magyarországon: részben a járványhelyzetben bevezetett home office miatt éves szinten megtízszereződött az elektronikusan aláírt dokumentumok száma a szolgáltató rendszerében. Közben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság statisztikái szerint csökkent a felhasználók száma. Összességében elmondható, hogy Magyarországon az elektronikus aláírások száma és használata még mindig gyerekcipőben jár, pedig maga a technológia már több mint két évtizede elérhető a piacon.
Az e-aláírást szabályozó első európai uniós irányelv 1999-ben jelent meg, amelyet minden tagország 2001 végéig illesztett a saját nemzeti jogrendjébe
– mondta a Világgazdaságnak Erdősi Péter Máté, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség alelnöke. Ennek ellenére nem indult meg hirtelen a tömeges felhasználás, és bár 2004 óta az állami hivatalokban ügyintézéskor van lehetőség elektronikus aláírásra, valódi fogadókészség csak évekkel később alakult ki. Az e-aláírások terjedésének nagy lökést adott, hogy 2008 óta a cégbírósági eljárásokat kizárólag elektronikus aláírással ellátott dokumentumokkal lehet intézni, de ez főként az ügyvédeket és jogászokat érintette. A magánszemélyek az e-személyi 2016-os indulása alkalmával juthattak hozzá legegyszerűbben, viszont ezt kétévente meg kell újítani, és az új regisztrálók száma az elmúlt két évben feleződött. Ugyanakkor 2020 végétől már videoazonosítással is lehet igényelni az e-aláíráshoz szükséges tanúsítványokat, korábban ehhez személyes megjelenésre volt szükség.
A magyar vállalati szegmens tavaly 21 680 tanúsítványt birtokolt, amely az elektronikus aláíráshoz szükséges, a majdnem másfél milliárd időbélyegből viszont – amely a dokumentum aláírásának idejét hitelesíti – több mint egymilliárd van a cégeknél. Ez is mutatja, hogy a vállalati szektorban egyre inkább elterjedt az elektronikus dokumentumok használata, amit valószínűleg az e-számlázás is segített, hiszen arra általában időbélyeget is tesznek
– emelte ki lapunknak Erdősi Péter Máté.
Kacsenyák Barna, a Netlock államigazgatási üzletágának vezetője lapunknak elmondta,
ha egy cégvezető szeretne egy e-aláíró tanúsítványt, hogy ne papíron, hanem a számítógép vagy akár egy okostelefon segítségével írjon alá elektronikusan – akár tömegesen is – például szerződéseket, számlákat, akkor ez már akár évi 25-50 ezer forintos szolgáltatással is megoldható.
Más a helyzet, ha egy nagyobb vállalat határoz úgy, hogy a kollégák elektronikusan írhatnak alá, és akár több száz munkatárs számára kér komplex e-aláíró infrastruktúrát, vagy tereli át a papíron zajló számlázást a digitális térbe. Egy ilyen komplex e-hitelesítési megoldás telepítése és személyre szabása milliós, akár tízmilliós beruházással is járhat, de a megtakarítás – például a nyomtatási, postázási vagy logisztikai folyamatokban – valamint az adminisztrációval töltött idő csökkenése és az ezzel járó hatékonyságjavulás bőven fedezheti a ráfordítás költségeit – hangsúlyozta az üzletágvezető.
Nemzetközi összevetésben Észtország jár az élen. Ott a kétezres évek elején indították el a közigazgatás digitalizálását, ma pedig már minden állampolgár kizárólag digitálisan intézi az ügyeit, ami akár a GDP 2 százalékának is megfelelő megtakarítással jár évente. Ez alapján
Magyarország közel 1000 milliárd forintot spórolhatna a közigazgatás digitalizálásával.
Erdősi Máté szerint ehhez a változáshoz a technológiával kapcsolatos tudás megszerzése kulcsfontosságú, amire jó alkalom lehet a mai, a magyar elektronikus aláírás napja alkalmából rendezett konferencia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.