A koronavírus utáni világ nem lesz ugyanaz, mint előtte volt, emiatt egy továbbfejlesztett növekedési modellt kell találni és működtetni - jelentette ki Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) aelnöke a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) ülésén.
A tőkeintenzív, minőségi tényezőkre kell helyezni a hangsúlyt, mivel a tudás a tehetség egyre inkább felértékelődik. A jövő zöld és digitális
– tette hozzá. Az alelnök pozitívumként értékelte, hogy a recesszió ellenére sem fordult vissza a magyar felzárkózás, Ausztriához tavaly közel 2, az EU átlagához képest 1,5 százalékot javult.
Várhatóan a helyreállás sokkal gyorsabb lesz, mint a legutóbbi válság alatt, már a harmadik negyedévben elérhetjük a 2019. végi szintet. 1,5 -2 év alatt helyreállhat a fogyasztás, ami korábban 8 év volt. Az idei növekedés az alelnök szerint 6 százalék körül alakulhat, amivel az európai mezőny dobogójára kerülhetünk.
Ugyanakkor figyelmeztetett, világ egészen más irányt mutat, egyre többet költenek a gazdasági szereplők immateriális javakra. A magyar beruházásoknak is ebbe az irányba kell elmozdulniuk – tette hozzá. Emellett teljes körű adatreformra van szükség.
Az adat lesz az új olaj
- fogalmazott Virág Barnabás.
Azok az országok kerülnek kedvező helyzetbe amelyek tudással információval tudnak versenyezni. Aki nem ezt használja ki, az lemarad
– mondta Csath Magdolna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
A Nemzeti Versenyképességi Tanács szerint ma már meg lehet kérdőjelezni, hogy az olcsósággal érdemes-e versenyezni, ehelyett tudással, nagyobb értékű termékekkel, szolgáltatásokkal megnyerni a vevőket. Csath Magdolna kritizálta a versenyképességi rangsorokat, mivel néha hatalmas javulás történik egy-egy listában, ami kétségeket vet fel. Példaként hozta fel az IMD 2021-es rangsorát, amelyben Magyarország egy év alatt 5 helyet javított, miközben Lengyelország 8 helyzet rontott.
Nagyon sok sebből vérzik ez a rendszer
– fogalmazott a közgazdász. Ugyanakkor méltatta az MNB termelékenységi, illetve fenntarthatósági jelentését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.