BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vasárnap nyit a Nyugati pályaudvar

Egy hónapos szünet után vasárnaptól újra fogad vonatokat a Nyugati pályaudvar, ahová visszatérnek a karbantartás miatt más budapesti pályaudvarokra irányított vonatok. Iskolakezdésre megnyílik a tavaly májusban lezárt, felújított vágánycsarnok is.

A tervezett határidőre, azaz vasárnapra befejeződik a Nyugatiban egy hónapja kezdődött átfogó karbantartás,

aminek keretében 

a napi 500 vonatot fogadó fejpályaudvaron modern utastájékoztató rendszert építettek ki, akadálymentesítették a területet, kicseréltek 3 kilométernyi sínt, 5 kilométer hosszú felsővezetéket és 16 ezer négyzetméternyi burkolatot, valamint korszerűsítették az áramellátást biztosító berendezést. 

A MÁV saját forrásból finanszírozott beruházása a XXI. századi körülmények megteremtését és a vonatközlekedés pontosabbá, megbízhatóvá tételét szolgálja – hangzott el a pénteki sajtóbejáráson.

Fotó: KALLUS GYÖRGY/VG

A modernizáció mellett cél a Nyugati pályaudvar utasforgalmi kapacitásának növelése is,

egy évtizeden belül ugyanis megduplázódhat a jelenlegi 50 ezres napi utasszám az elővárosi forgalom fejlődése révén - összegezte Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. 

A tömegközlekedési csomópontok fejlesztését a kormány is kiemelt fontosságúnak tekinti, a gazdaság újraindításának fontos motorja a turizmus újraindítása is, amihez XXI. századhoz méltó körülményeket és feltételeket kell biztosítani - mondta Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő, rámutatva a Nyugati pályaudvaron elvégzett beruházás jelentőségére. 

Az egy hónapos teljes vágányzár rekord,

ahhoz hasonlóra még nem volt példa, a legforgalmasabb budapesti fejpályaudvar kiiktatása a vonatközlekedésből olyan kihívás volt, amit a nemrég integrált MÁV és Volán társaságok szoros együttműködésével sikerült zökkenőmentesen lebonyolítani – jelentette ki Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. A VG-nek nyilatkozva a MÁV vezére elmondta:

a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújítása körülbelül 10 milliárd forintba kerül, a vágányhálózat és a váltók megújítása pedig körülbelül nyolcmilliárd forintos tétel.

Fotó: KALLUS GYÖRGY/VG

További 400 millió forintba kerül a kereszt aluljárók felújítása és tervezik a Márványcsarnok felújítását, amihez egyelőre a forrást keresik. Összességében csaknem 20 milliárd forintos, saját forrásból elvégzett felújításról van szó, amit az elmúlt másfél évben valósított meg a társaság költségátcsoportosításokkal – hangsúlyozta Homolya Róbert. A Keleti pályaudvaron zajló munkálatokat uniós forrásból végzik most, ott egy utascentrumot alakítanak ki és akadálymentessé teszik az aluljáró és a vágánycsarnoki szintet mintegy másfél milliárd forintból – közölte. Van mire építeni, a vasúti közlekedés egyre népszerűbb, a MÁV balatoni forgalma a 2019-es, pandémia előtti évhez képest 30 százalékkal nőtt - tudtuk meg a MÁV elnök-vezérigazgatójától.

A nagyszabású vasúti fejlesztések sora még korántsem ért véget,

a kormány ugyanis elfogadta a nyugati és déli vasúti összeköttetésére vonatkozó tervet, amihez most készül a megvalósíthatósági tanulmány, és év végén tervezik kiírni a Pest és Buda, azaz a Nyugati és a Déli pályaudvar földalatti összeköttetésének kiépítésére vonatkozó építészeti pályázatot – jelentette be Vitézy Dávid.

A dinamikusan növekvő utasszámhoz igazodó kapacitásnövelés révén a következő évtizedben  lényegében egy új Nyugatira van szükség

 – mondta a VG-nek a BFK vezérigazgatója. Kérdésünkre Vitézy Dávid kifejtette, hogy a most finiselő fejlesztéseket már úgy tervezték meg, hogy a közép- és hosszú távú koncepcióba is illeszkedjenek, ami most elkészült, ne kelljen hozzányúlni. A jelenlegi korszerűsítés még a 2020-as évek Nyugati pályaudvaráért zajlik, miközben már azon dolgoznak, hogy a 2030-as években a pályaudvar sokkal nagyobb kapacitású legyen. A műemléki csarnokot nem érintik a további bővítések, de a vágányrendszert alkalmassá kell tenni még több vonat fogadására.

Fotó: KALLUS GYÖRGY/VG

Cél, hogy  több vágány, több kapcsolat, új zöldfelületek, új közterek jöjjenek létre, minden mostani fejlesztést megőrizve, amit a MÁV rendbetett.

A mostani nagy karbantartás hazai forrásból, MÁV-büdzséből valósult meg, de a  földalatti kapcsolat kiépítését célzó beruházás sok százmilliárd forintot igényel, azt majd uniós forrásból fedezik.

Egyértelművé vált, hogy a vasút évtizedei jönnek, a klímaváltozás, a környezetvédelem és az, hogy Budapest közútjainak kapacitása elfogyott, ez mind azt diktálja, hogy a vasútfejlesztésbe kell beruházni. Ezt teszi az összes európai nagyváros is, euró milliárdokat költenek a reneszánszát élő vasút fejlesztésére – összegezte Vitézy. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.