Tudatosabban és szívesebben vásárolnak a hazai háztartások megbízható forrásból származó helyi terméket a tömeggyártott kommersz helyett a vírusjárvány óta, ha egyszerű azok beszerzése. – derül ki az Innotime Hungary Kft. legújabb, a helyi termékek fogyasztásáról szóló felméréséből. Az 55 és 60 év közötti, elsősorban vidéki városban vagy községben élő nők részesítik leginkább tudatosan előnyben a helyi termékeket, de már a 30-as korosztály esetében is jelentősen felértékelődnek ezek az áruk. A mindennapokban elsősorban az élelmiszerek esetében figyelnek arra, hogy kistermelőtől szerezzék be az alapanyagokat.
A helyi termékeket előnyben részesítő vásárlók körében a méz a legnépszerűbb kistermelői áru, amit a válaszadók csaknem háromnegyede szerez be közvetlenül az előállítótól.
Népszerű helyi termékek még a zöldségfélék, a gyümölcsök, a növények. Sokan bíznak még termelőtől vásárolt tejtermékekben, savanyúságokban, valamint a tésztában és „házi” tojásban is.
Az 1400 megkérdezett 40%-a vásárol helyi vagy kézműves terméket rendszeresen. A kistermelői áruk beszerzésekor a vásárlók inkább a személyes kontaktust részesítik előnyben, és heti vagy havi rendszerességgel keresik fel a piacokat, termelői vásárokat, valamint a termelő saját boltját.
A tudatos vásárlásban leginkább a végzettséghez tartozó átlagos bérek játszanak közre. A felsőfokú végzettségű vagy piacképes szakmával bíró kitöltők magasabb arányban igyekeznek kézműves és helyi termékeket vásárolni, mint a többi válaszadó.
Aki meg tudja fizetni, szívesen választ helyben előállított élelmiszert vagy kézműves terméket.
A felmérésre is 70%-os többségben azok szántak időt, akik elvi döntést hoztak a kistermelői áru mellett, és rendszeres, mindennapi fogyasztói ezeknek. Ők azok, akik úgy gondolják, hogy a minőség előbbre való a mennyiségnél.
A kitöltők több mint negyede azonban gazdasági, racionális megfontolásból vásárol helyi termékeket:
egyrészt saját térségük gazdasági erősödésének érdekében, másrészt azt tapasztalták, hogy bizonyos alaptermékek esetében gyakran olcsóbban, vagy a nagybani ártól nem sokkal drágábban egy magasabb minőség megvásárlására van lehetőség, ha termelőtől vásárol a fogyasztó.
A legfontosabb tényező választáskor a termékek adalékanyag-mentessége, a természetes alapanyagokból való összetétele. A termék címkéjén ezt és az alapanyagok származási helyét ellenőrzik; és bár örömmel veszik, ha az áru valamilyen minőségi védjeggyel is bír, ezeket kevéssé ismerik. A lehetőségek közül csak a Hungarikum, a Hazai termék és a Környezetbarát termék védjegyről van tudomásuk. A nem reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a megkérdezettek utazásaik során is előszeretettel választják a helyi termékeket, hogy jobban megismerkedjenek a térség kultúrájával, hagyományaival.
Azok a potenciális vásárlók, akik szívesen állnának át helyben termelt áruk vásárlására, ha azok kényelmesen elérhetők lennének, elsősorban a zöldségfélék, a tejtermékek, a hentesáru, a kézműipari termékek, valamint a feldolgozott zöldségekre és gyümölcsök színes választékát igényelnék.
Reménykeltő, miszerint 76%-a az országos felmérésben részt vett 1400 önkéntes válaszadónak hisz abban, hogy néhány év múlva a helyben előállított élelmiszerek a fogyasztásunk meghatározó elemévé válnak majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.