Idén augusztus 1-jén hatályba lépett az új bortörvény és két végrehajtási rendelete, a jelentős adminisztratív egyszerűsítéseket tartalmazó új borjogi szabályozás intézkedéseit csak 2022 augusztusától kell alkalmazni – jelentette ki Nagy István agrárminiszter. Az egyik, már most életbe lépő könnyítés jegyében a termelőknek – a régi szabályokkal ellentétben – immár
analitikai és érzékszervi vizsgálat nélkül lehetőségük van a murci forgalomba hozatalára.
Az agrárminiszter kifejtette, az új szabályokra való felkészülést egy egyéves átmeneti időszak segíti, amely 2021. augusztus 1. és 2022. július 31. között tart. Ennek az első felében (a szüret és az újborok elkészülésének idején) még a régi adminisztrációs ügymenetet kell alkalmazni. Az átmeneti időszak második felében, 2022. január végétől, már az új adminisztrációs szabályok lépnek életbe, és ezzel együtt az ágazati adminisztráció (például szőlőtelepítés, szüret, származási bizonyítványok, forgalombahozatal) informatikai hátterét is az ePincekönyv rendszer fogja biztosítani. Ebben az időszakban az elektronikus adminisztrációs feladatok még fakultatívak lesznek minden ágazati szereplő számára.
Nagy István hangsúlyozta, az új szabályok 2022. augusztus 1-jétől lépnek teljes körűen hatályba.
Ekkortól kezdve a nem kisüzemi bortermelők, valamint a (3 év átlagában) 10 hektárnál több ültetvényt használók számára kötelező lesz az adminisztrációt elektronikusan ügyeiket elektronikusan intézni, míg a kisebb termelők részére továbbra is megmarad a hegybírónál történő személyes ügyintézés lehetősége 2022 augusztusától.
Az elektronikus ügyintézés kötelezettsége alól kivételt jelent a szakmai-jövedéki nyilvántartások (korábban: pincekönyv) vezetése. A nyilvántartás online vezetése csak az (3 év átlagában) évi 20.000 hl borászati termék felett értékesítő borászati üzemengedélyesek számára lesz kötelező.
Nagy István arról is beszélt, hogy
az új borjogi szabályozás kétéves előkészítő és egyeztető munkát követően váltja fel a korábbit.
Az adminisztrációs könnyítések a gyakorlatban alapvetően az átmeneti időszak második felétől, vagyis az elektronikus ügyintézés elindulását követően fogják éreztetni hatásukat, azonban egyes elemek már most alkalmazhatóvá válnak. Ilyen például a murci esete, amely a régi szabályok rugalmatlansága miatt a gyakorlatban a legjobb termelői szándék mellett sem volt forgalmazható, míg az idei szürettől kezdődően egyszerűen értékesíthetővé válik. Ehhez immár nem szükséges sem analitikai, sem érzékszervi vizsgálat, a forgalmazás megkezdhető a hegybíró által kiadott végső származási bizonyítvány birtokában, forgalombahozatali azonosítóval.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.