Az elmúlt öt év legnagyobb árbevételét érte el a Vodafone Magyarország Zrt. a 2020-as pénzügyi évében, amely 2020. áprilistól 2021. március végéig tartott. A vállalat elektronikus beszámolója szerint 284 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el 2020-ra a távközlési cég, 79 milliárddal többet, mint 2019-ben. Az adózott eredménye azonban árnyalja a képet, tavaly ugyanis 1,3 milliárd forint volt a vesztesége. Csökkent a vállalat saját tőkéje is, 41 milliárd forinttal, a hosszú lejáratú kötelezettsége viszont a 2019-es érték duplájára, 235,4 milliárd forintra emelkedett.
Az ágazat másik két nagy szereplőjének eltérően alakult a tavalyi éve, a Telenor Magyarország nettó árbevétele nőtt, míg 2019-ben 182,6 milliárd forintos bevételt ért el, addig 2020-ban 191,9 milliárdot. Az adózott eredménye esetében azonban csökkenés látható: tavaly 29,3 milliárd forint volt, szemben a 2019-es 34,9 milliárddal. A tőzsdén jegyzett Magyar Telekomnak azonban az árbevétele és a nyeresége is nőtt, az előbbi a 2019-es 507,8 milliárd forintról 524,1 milliárdra, az utóbbi pedig 39,3 milliárdról 41,5 milliárdra.
A Vodafone korábban arról tájékoztatta lapunkat, hogy a járvány tavaly több mint ötmilliárd forintos többletköltséget okozott a társaságnak, mivel meg kellett erősíteni a hálózatok teherbíró képességét. Emellett az járványügyi védekezés első fázisában a vállalat jelentős kedvezményeket is biztosított az ügyfeleinek. A megnövekedett adatigény megkövetelte a távközlési cégtől, hogy bővítse a hálózatainak kapacitását, és a járvány márciusi indulásától kezdve jelentős erőforrásokat csoportosított át arra, hogy felkészítse infrastruktúráját a terhelésre. Emellett a korábban tervezett fejlesztések sem szorultak háttérbe, folytatódott az ötödik generációs hálózatának a kiépítése.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) aukcióján tavaly áprilisban további, 5G mobilszolgáltatásra alkalmas frekvenciát szerzett a szolgáltató. A Vodafone az aukción 38,65 milliárd forintot költött el, és a frekvenciahasználatért havi nettó 130 millió forintot fizet az államnak.
A vállalati ügyfelek mellett a lakosság adatigénye is megemelkedett, a távmunkára, illetve a távoktatásra való átállás jelentősen terhelte a hálózatokat. Minden korábbinál fontosabb szerep jutott tavaly a telekommunikációnak, a tanulás, a munkavégzés és a kapcsolattartás zöme is az online térbe költözött. A vállalat korábban arról tájékoztatta lapunkat, hogy 2020 legforgalmasabb időszaka december második hetében volt, amikor a korábbi éveknél 63 százalékkal több adatot használtak az ügyfelei.
Hasonló trend volt megfigyelhető a karácsonyi időszakban is, ugyanis 2019-ben 764 millió megabyte volt a fogyasztás, 2020 azonos időszakában azonban majdnem 1,2 milliárd megabyte-ot mobilneteztek az ügyfelek. A hanghívások volumene minimálisan csökkent tavaly, a hívások hossza azonban folyamatosan nő. Az SMS népszerűsége évek óta hanyatlik, nem volt ez másként 2020-ban sem, a trend mögött a csevegőalkalmazások egyre szélesebb körű elterjedése áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.