Tisztázó egyeztetést kezdeményez Révész Máriusz az elektromos rollerek használatának kérdésében a Belügyminisztériummal, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, illetve a rendőrséggel – erről az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos nyilatkozott a VG-nek. A találkozóra a tervek szerint még szeptemberben sor kerül. Révész Máriusz azzal indokolta a lépést, hogy a tudomására jutottak olyan esetek, amelyekben az elektromos roller felhasználóknál a rendőrség alkoholszondát alkalmazott, vezetői engedély bemutatását kérte, valamint bírságot rótt ki.
Lapunk több hasonló üggyel is találkozott, az egyikben az e-rollerrel közlekedő – miután a helyszínen nem ismerte el a megállapított szabálysértést – jogosítványát is felfüggesztették a vizsgálat időtartamára.
Ezeket a kormánybiztos „szürreálisnak” és „abszurdnak” nevezte, és hangsúlyozta, hogy ilyen következmények nem vezethetők le a KRESZ-ből Magyarországon. Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a megítélése szerint néhány túlkapásról van szó, a rendőrség általánosságban nem így viszonyul az elektromos rollerekhez.
Ezzel együtt is fontos lenne egy egységes hatósági értelmezést kialakítani ezekre a járművekre.
Az alapproblémát az okozza, hogy az elektromos rollert nem ismeri a hatályos KRESZ, amely így erre vonatkozóan semmiféle szabályozást nem tartalmaz. Ezért a rendőrség úgy kezeli, mintha segédmotoros kerékpárokról lenne szó.
Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni, így az azzal való közúti közlekedés során a segédmotorkerékpárok közlekedésére vonatkozó szabályok az irányadók
– közölte az Országos Rendőr-Főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata a VG megkeresésére. Ez alapján tehát például a becsatolt motorkerékpár-bukósisak is kötelező. Az ORFK jelezte, hogy mivel a hatályos jogszabályok nem ismerik az „elektromos roller” járműkategóriát, a rendőrség nem végez adatgyűjtést arról, hogy hányszor büntettek meg e-rollerezőket.
Révész Máriusz szerint viszont nyilvánvalóan belátható, hogy az elektromos roller sokkal közelebb áll az elektromos rásegítésű kerékpárhoz, amely 25 kilométer per órás sebességig kerékpárnak minősül.
Miután az elektromos közrollerek az EU-s szabvány szerint nem haladják meg ezt a sebességhatárt, rájuk is a kerékpáros előírásoknak kellene vonatkozniuk
– érvelt. Emlékeztetett arra is, hogy az elektromos rollerek használatának nem kritériuma a vezetői engedély, így annak bemutatását kérni „tarthatatlan”. A kormánybiztos kiemelte: az általuk jegyzett javaslat a KRESZ módosítására azt tartalmazza, hogy az uniós gyakorlatnak megfelelően az elektromos rollereknél ugyanaz a szabályozás érvényesüljön, mint az elektromos kerékpároknál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.