Önerőből fejleszt, az egyensúlyi állapothoz pedig a megrendelések iparági bontásában is ragaszkodik az érdi családi vállalkozás, amely szerszámkészítéssel kezdte, de ma már a műanyagfröccsöntés a húzóágazat. Gaszt Attila ügyvezető tulajdonos célja a fejenként számított 100 ezer eurós éves árbevétel elérése.
A hazai termelő-gyártó iparvállalatok többségének a rendszerváltás után kezdődött csak el a története, a GIA Form elődje viszont ez év november 1-jén már 33 esztendeje, hogy az önállóság útjára lépett. Az érdi vállalkozás 1988-as alapításának fontos előzménye, hogy Gaszt Attila tulajdonos, ügyvezető édesapja, az akkor mindössze 14 éves Gaszt István már 1960-ban megkezdte szerszámkészítői pályafutását.
Míg sokan kényszerből vállalkoztak, édesapám kellően talpraesett volt ahhoz, hogy ipari szövetkezetek beszállító partnerévé váljon, s külföldi autóalkatrész-gyártóknak is bedolgozott
– idézte fel a Figyelőnek Gaszt Attila, aki 19 esztendősen, 1991-ben lépett be a családi vállalkozásba.
A rendszerváltással kinyílt a világ, a ma már tapasztalt üzletemberben pedig ifjú titánként megvolt a kellő elhivatottság, nyitottság és nyelvismeret ahhoz, hogy a hazai megrendelések mellett sorra hajtsa fel a németországi megbízásokat. Beindult az üzlet: 1998-ra bővítették a telephelyet, majd 2002-ben a tevékenységi kört is, a szerszámkészítés mellett immár CNC-forgácsolással és műanyagfröccsöntéssel is foglalkoznak. Üzletáganként 8-12 százalékos profitrátával lehet számolni, ez nagyjából tervezhető. Azóta olyannyira eltolódott a hangsúly, hogy
a megrendelések 60 százaléka fröccsöntés, míg a szerszámgyártás aránya 30, a CNC-forgácsolásé pedig 10 százalékos.
A magyarázat egyszerű: míg a műanyagfröccsöntés napi 24 órában megy, addig a többi berendezés csak részben automatizált – átlagosan 8-12 órás üzemidővel lehet számolni.
A vállalkozás 2003-ban alakult át és bújt a cégformát tekintve mai köntösébe. Ekkor indult a GIA Form Kft. Hosszú utat tettek meg azóta Gaszt Attiláék. Az akkori éves árbevételt ma már egy erősebb héten elérik; tavaly a társaság 1,69 milliárdos forgalma 112 millió forintos nyereséggel párosult. Mérföldkő volt a 2008–09-es gazdasági világválság, hiszen átmenetileg elveszítették megrendeléseik 80 százalékát. Pár hónapnyi kijózanító gondolkodás után azonban az ügyvezető új alapokra helyezte a vállalatot: a felszabadult kapacitásokat saját termékek fejlesztésére fordította, s mivel ezt fegyelmezett gazdálkodás mellett tette, onnantól éveken át duplázni tudták a pénzügyi eredményeiket. Így a nehezebb időszakban sem bocsátott el senkit a ma már 67 főt foglalkoztató GIA Form, amelynél 80 százalék dolgozik a termelésen, a fennmaradó 20 százalék pedig az irodai létszám, a mérnököket és a minőségbiztosítási terület munkatársait is beleértve. A cég 2013-ban egy tető alá hozta korábbi három telephelyét, a 3300 négyzetméteres csarnokban összesítve mindegyik tevékenységet.
Az idén már az 1,8–2 milliárd forintos sávba léphet a forgalom,
és mivel a korábbi nagyberuházások súlyos amortizációs költsége is kisebb teher, 10 százalék feletti árbevétel-arányos eredményre van kilátás – állapította meg Gaszt Attila. Óva int az autóipari függőségtől a cégvezető, ezért náluk a megrendelések legfeljebb negyedét adhatja ez a terület. Ágazati bontásban ma már ugyanekkora súlyú az orvostechnikai eszközök gyártása. Továbbá 20-20 százalékos hányadot fed le az elektronika és az energiaipar, a fennmaradó 10 százalék pedig az egyéb iparágaké. Több évtizedes tapasztalattal a háta mögött a cégvezető úgy látja, ez az egyetlen út. A kevés nagy helyett jobb a több kisebb megrendelő, mint ahogy az ágazatokat tekintve sem szabad egyetlen szektorra koncentrálni.
A kiegyensúlyozottságra való törekvés a GIA Form pénzügyeiben szintén megmutatkozik. Bár 2021-et írunk, Gaszt Attila szerint ma is irányadó a régi mondás, miszerint „addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy lényegében hitelektől mentesen, önerőből fejlesztenek, növekednek.
Sok helyen nincs vészforgatókönyv a váratlan eseményekre – nálunk van
– mutatott rá a szakember. Nem lenne annak a vállalkozónak a helyében, aki hitelből épült telephelyen vagy eleve bérelt csarnokban egytől egyig lízingelt gépekkel termel, és a jövőbeli megrendelésektől függ, hogy tud-e törleszteni, s akkor jön a Covid-válság, a csiphiány vagy az energiakrízis. Éppen ezért aki nem elég elővigyázatos, azt könnyen elviheti egy csődhullám a cégvezető szerint. Úgy látja, a 70 százaléknál nagyobb mértékben eladósodott kkv-k csak a szerencsében bízhatnak. A felelős gazdálkodás és üzletpolitika komoly elismerése, hogy a közelmúltban az Audi Hungaria Zrt. is a GIA Formhoz küldte képzésre a költségelemző csapatát, hogy betekintést nyerjen a gyártási folyamatokba.
A további bővülés kulcsa a hatékonyságnövelés, amelyhez elengedhetetlen az értékesítés és a marketing erősítése.
Ami a termelést illeti, a meglévő kapacitások 100 százalékos kihasználásán túl erős alvállalkozói kör építésére szánta el magát az érdi vállalkozás. Ez egyrészt saját motiváció, másrészt a megrendelésdömping ki is kényszeríti. Gaszt Attila ezt azzal a példával támasztotta alá, hogy van hat marógépük, további hat pedig az alvállalkozóik rendelkezésére áll, s ezzel máris megduplázták a marási kapacitást. A telephely 70 fős társaság befogadására alkalmas az üzemi területtől a szociális helyiségekig. A keret tehát adott, megfelelő folyamatmenedzsmenttel a tartalom viszont mindig magasabb polcra helyezhető. A szakember kiemelte: Németországban sok helyen a 100 ezer euró/fős éves árbevétel elérése az irányadó, náluk egyelőre 75-80 ezer euró ez a mutató. Ebben egyaránt benne van a segédmunkás, a sofőr, a gépbeállító, a mérnök és az ügyvezető. Középtávú céljuk, hogy náluk is meglegyen a 100 ezer eurós forgalom fejenként. Ez a mostani árfolyam mellett 2,5 milliárd forint körüli árbevételt jelentene a jelenlegi létszámmal számolva.
Bár Gaszt Attilát korai lenne nyugdíjazni, hiszen az ötvenet is csak jövőre tölti be, egy ekkora múltú családi vállalkozásnál izgalmas kérdés az is, van-e, lesz-e kinek továbbadni a stafétát, ha eljön az ideje. „Mindkét gyermekem egyetemista. A lányom kereskedelem és marketinget tanul, a fiam most kezdett gazdálkodás és menedzsment szakon. Azt szoktam nekik mondani, hogy semmi sem kötelező, de a lehetőség adott. Nagy öröm lenne, ha a harmadik generáció is továbbvinné a céget, de ha más utat választanak, akkor is felelősen döntünk” – bocsátotta előre az ügyvezető. Első a család, ha viszont kell egy B terv, elképzelhető az is, hogy a háttérben tulajdonosként megmaradnak, de a menedzsment élére kívülről hoz egy „Gaszt Attila 2.0-t”, akit kinevel, felkészít az utódlásra.
Ha viszont ez a megoldás is akadályokba ütközne, az érzelmi kötődéseket levetkőzve maradna a piaci értékesítés. Az üzletember szerint bár sikeres korszak áll mögöttük, lehet és kell erről beszélni, hiszen a kkv-szektor nagy részét érinti a nemzedékváltás és az azzal járó számtalan feladat. Fontos ebben is tudatosan tervezni, hiszen az összkép hervasztó: sok helyen azt látni, hogy a kiöregedő alapító-tulajdonos a nyereség kivételére koncentrálva hagyja elsorvadni a céget, amely ebek harmincadjára jut, hogy aztán jöjjön egy felszámoló, aki kiárusít mindent, a csarnokot pedig benövi a gaz. Gaszt Attila nem ilyen jövőt szán a GIA Formnak, de úgy véli, mások is elkerülhetik a csúfos bukást, ha időben tesznek ellene.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.