Több ezer ember hiányzik a marketing- és reklámpiacról, ezért a munkaerőhiány megoldására vagy annak csillapítására egyre több kkv és nagyvállalat bíz meg szabadúszót egy-egy projekttel. Vannak cégek, amelyeknek ez csak ideiglenes megoldás, azért folyamodnak ehhez, hogy ne kelljen visszamondaniuk egy megbízást, amíg nem tudnak felvenni szakembert.
A járvány alatt home office-ba kényszerült munkavállalók megmutatták, hogy nagyon sok munka távolról is tökéletesen elvégezhető, így sok vállalat elkezdett lazábban tekinteni a munkavégzés helyére, és nyitott a szabadúszók felé.
„Másfél éves működésünk során akkorát változott és fejlődött a magyar szabadúszópiac, hogy mi is kénytelenek voltunk alkalmazkodni a változó elvárásokhoz. Már sok ügyfél számára nem elég a minőségbiztosított szabadúszóplatformunk, amelyen találkozhat cég és a munkaerő, már nagyvállalatok is elkezdtek szabadúszókkal együttműködni, amelyeknek komplexebbek az igényeik” – mondta a VG-nek Bittera Réka, a Briefly társalapítója és ügyvezetője. A nagyvállalatok inkább saját adatbázist akarnak építeni a Brieflyn keresztül, hogy újra és újra megbízhassanak projektekkel olyan szabadúszókat, akikkel már jó tapasztalatokat szereztek. A platformon célzott szűréssel találhatják meg a számukra legmegfelelőbb szakembert, a szabadúszók pedig hozzájuthatnak olyan nagy projektekhez is, amelyekkel korábban nemigen bíztak meg külsősöket a nagyvállalatok.
A szakember elmondása szerint az IT után a marketing és a reklám területén dolgozik a legtöbb szabadúszó, számukat a járvány csak emelte. Vannak, akik elvesztették az állásukat, és kényszerből vállalnak ebben a formában munkát, mások az új lehetőségek és a kötetlenség miatt választották a szabadúszást, és nem akarnak visszamenni a korábbi irodákba, illetve másodállásként vállalnak projekteket. „A szabadúszók zöme tapasztalt szakember, muszáj a legjobbnak lenniük, különben egy-két megbízás után nem jutnának munkához. Változó, hogy ki hány projektet vállal egyszerre. Nagy általánosságban nagyjából a dupláját keresik szabadúszóként, mint alkalmazottként, és ehhez nem kell feltétlenül többet dolgozniuk, inkább a hatékonyságon van a hangsúly” – emelte ki Bittera Réka. „Nagy változás a piacon – tette hozzá –, hogy másfél éve még szinte egyáltalán nem kerestek szabadúszó projektmenedzsereket, ma annál inkább. De van kereslet közösségimédia-menedzserre is, továbbá szakemberekre kreatív területeken és a tartalomgyártás terén, legyen szó grafikusról vagy szövegíróról.”
Szakmai becslések szerint Magyarországon nagyjából százezren dolgozhatnak szabadúszóként, vagyis a foglalkoztatottak 2,5 százalékát teszik ki.
Arányuk 8,8 százalékos a felsőfokú végzettségűek körében. Számuk a következő években jelentősen bővülhet a jelenlegi tendenciákból következően, és egyre több cég bízhatja meg őket egy-egy munkával alkalmazottak felvétele helyett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.