Utoljára ma látja el víz- és csatornaszolgáltatási feladatait tizenegy településen a Hajdúkerületi és Bihari Víziközmű Szolgáltató Zrt. (HBVSZ), szolgáltatói engedélyét ugyanis a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2021.12. 31. napjával visszavonta. A szolgáltató engedélyezési feltételt jelentő közgazdasági mutatói ugyanis nem érték el a jogszabályban foglalt mértéket. Hosszú távú nem megfelelőségük a társaság folyamatosan rossz pénzügyi helyzetére utal, ezek alapján a hivatal nem látja biztosítottnak a HBVSZ gazdasági stabilitását, és azt sem, hogy a szolgáltató gondoskodni tud a folyamatos és biztonságos üzemeltetésről.
A MEKH 2022. január 1-től – legfeljebb egy évre – olyan közérdekű üzemeltetőket jelölt ki a HBVSZ helyére, amelyek a rájuk bízott településeken jogosultak és kötelesek gondoskodni az ivóvízellátásról, a szennyvízelvezetésről és a szennyvíz tisztításáról. Szombattól a Debreceni Vízmű Zrt. szolgáltat Berettyóújfalu, Földes és Hajdúszoboszló településeken, az ÉRV Zrt. Bocskaikert, Hajdúböszörmény, Hajdúhadház és Téglás településeken, végül a Nyírségvíz Zrt. Hajdúdorog, Polgár, Szorgalmatos és Tiszavasvári településeken.
A VG-nek küldött válaszában a hivatal hangsúlyozta, hogy a fenti döntések során figyelemmel volt arra, hogy a korábbi szolgáltató ellátási területe négy jól elkülöníthető üzemmérnökségre oszlik, így a kijelölésnél a MEKH alapul vette a műszaki hatékonysági követelményeket, valamint az egyes szolgáltatók önálló nyilatkozatait.
A fogyasztók által fizetendő díjak nem változnak.
Arra, hogy a HBVSZ gazdasági stabilitása megingott, a hivatal által 2018. április 16-án indult, majd megismételt átfogó ellenőrzés során derült sor. Bár kiutat jelenthetett volna, ha a tulajdonos önkormányzatok a társaságban tőkét emelnek, de 99,41 százalékos szavazati aránnyal úgy döntöttek, hogy nem segítenek.
A VG a szolgáltatót nem érte el, kálváriájának részletei viszont kiderülnek a MEKH-nek küldött tájékoztatásból. Ebben a HBVSZ azt írta, hogy 2012-es indulásakor még megfelelő volt a vizsgált gazdálkodási mutatók értéke, utána azonban romlottak.
A társaság kiadásai megnőttek a fizetendő bérleti díjak, valamint a 2013. január 1. óta fizetendő vezetékadó miatt, a bevételei pedig jelentősen estek a 2013 július 1-től hatályos rezsidíj csökkentés következtében.
2013 óta nem, vagy csak minimális nyeresége volt, így tőketartalékot sem tudott képezni. Ráadásul a szolgáltatás előfinanszírozása miatt komoly likviditási feladatai is keletkeztek, de határidőn túli fizetési kötelezettsége csak a tulajdonos önkormányzatokkal szemben állt fenn, amelyek viszont soha nem követelték a tartozás kiegyenlítését. A HBVSZ energiahatékonysági fejlesztésekkel csökkentette a működési költségeit, javította a szennyvíztisztítás minőségét, folyamatosan intézkedett követelései és kintlévőségei behajtásáról, továbbá racionalizálta a költségeit, hogy legyen fedezete a munkaerő megtartására.
Bár a hivatal elfogadta ezeket az indoklásokat, megállapította, hogy ezen intézkedések révén sem javultak számottevően a szolgáltató érintett gazdasági mutatói, és nem érik el az elvárt mértéket. Rögzítette, hogy a hatáskörén kívül esnek a közműadó bevezetésével és a rezsicsökkentéssel kapcsolatos kormányzati intézkedések, amelyeknek az érintett szolgáltatók kötelesek eleget tenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.