A H5-ös HÉV budapesti szakaszán minden megállóhelyen 120 méter hosszú, 55 cm magasságú akadálymentes peronok épülnek, modern, valós idejű utastájékoztató rendszerrel és egységes arculattal
– hangzott el a felújításról szóló online fórumon.
Megújuló állomások
Békásmegyer és Szentendre között, ahol szükséges, kicserélik az elhasznált pályaelemeket, a vonatok így akár 100 kilométeres sebességet is el tudnak majd érni e szakaszon. A következő öt évben, a felújítási folyamat első ütemében átfogó akadálymentesítést hajtanak végre minden állomáson, felülvizsgálják a megállóhelyi kapcsolatokat, lifteket és új mozgólépcsőket építenek Békásmegyeren, a Margit hídnál, a Batthyány téren. Emellett a megállók új kerékpáros kapcsolatokat kapnak, új biciklitárolókat helyeznek el, Békásmegyeren P+R parkolót létesítenek, továbbá sűrítik a menetrendet.
Az online fórumon szóba kerültek a konkrét közlekedéstervezési kérdések is. Így az, hogy a H5-ös HÉV óbudai etapjánál, a Timár utcánál megszüntetnék a gyalogos-felüljárót, s bővítenék a Pünkösdfürdő utcai átjáró kapacitását.
Ez Békásmegyeren segítené a hegy és a Duna felőli oldalról való kijutást a Batthyány utcára, valamint a 11-es főútra.
A tervek szerint a jelenlegi, 50 éves, orosz gyártmányú szerelvényeket akadálymentes kocsikra cserélik le. A MÁV-HÉV jelenleg a járműbeszerzés felülvizsgálatát végzi, egyidejűleg a nagyvasútra kijáró motorvonatok beszerzése is előkészítés alatt van. Mindez része a távlati célok elérését megalapozó folyamatnak.
A vízió: 5-ös metró
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója felhívta a figyelmet: a hármas metró építésénél elődeik figyelemmel tudtak lenni a csaknem negyven évvel később elkészült négyes metró Kálvin téri csatlakozására.
Ezért a mostani tervezési szakaszban a távlati víziót, az 5-ös metró kialakítását kell szem előtt tartani.
Ez egy észak–déli, városi és elővárosi gyorsvasúti rendszer lesz, amely északon Szentendre és Pilisvörösvár irányából fogadja majd a vonatokat, aztán Óbudán szétágazik, s a főága feltárja Óbuda tengelyét. Ezután a pesti belváros irányába halad majd. A szakember elmondta: a megvalósíthatósági tanulmány eredményei alapján a belvárosi alagút megépítése után a mainál ritkább közlekedéssel a H5-ös ma ismert nyomvonala is megmaradna, így a
Batthyány térre továbbra is járhatnak majd a szerelvények.
Ugyancsak távlati cél, hogy a belvárosban Óbuda felől az 5-ös metró metróként funkcionál majd (föld alá kerül a Békásmegyer–Rómaifürdő szakasz is), s déli irányban ismét szétágazik Csepel és Ráckeve felé: a H6-os és a H7-es helyiérdekű vasút is integrálódik a rendszerbe. A szentendrei HÉV következő öt évre tervezett fejlesztése tehát ebből a vízióból vezethető le.
A cikk a Figyelő hetilap december 2-án megjelent számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.