Rendkívüli mértékű a munkaerőhiány a fuvarozás területén, ami a bérigények elszabadulásához vezetett, így a munkakörülmények javítása sem elegendő a dolgozók megtartására, vagy új sofőrök bevonzására – derül ki Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) közleményéből.
A NiT Hungary legújabb szolgáltatása ezért olyan mutatót hozott létre, mely rendszeres időközönként és transzparens módon ad információt a kalkulálható fuvardíjat befolyásoló egyik legfontosabb tényezőről. Ez lehetőséget nyithat arra, hogy a a drasztikus ütemben emelkedő gépkocsivezetői jövedelemszint is érvényesíthető legyen a fuvardíjakban.
A közlemény kitér arra, hogy számos tényező drágítja a közúti fuvarozást,
melyek alapvetően négy kategóriába oszthatóak. Ezek közül a két legfontosabb az üzemanyagár és a sofőrök bére. A NiT Hungary szerint mivel az előbbi rekordmértékben drágult 2021-ben, ez már havi szinten is jelentősen emelte a szállítási költségeket. Ha a megbízói részről nincs meg a kellő rugalmasság, akkor azonban ez nem érvényesíthető a fuvardíjban. Noha a tavalyi év végén a kormányzat befagyasztotta az üzemanyagárakat, ez csak átmeneti megoldás, ezért szükség van egy indexálási rendszer kidolgozására.
A szektor másik kiemelkedő költségelemét a személyi ráfordítások adják, ami az összes kiadás 25-32 százalékáért felel. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta, hogy
a képzett munkaerő hiánya miatt a bérigények sosem látott magasságba értek,
így a munkaerő megbecsülése és a körülmények javítása nem elegendő már annak megtartására vagy új munkaerő bevonzására. Megbízható, gyakorlott kamionsofőrt már nem lehet 800 ezer nettó alatt találni szerinte, és még így is hatalmas a fluktuáció. Ront a helyzeten a szakma elöregedése, miközben a közúti fuvarozás egyre fontosabb szerepet játszik.
A helyzeten nem segít a szakképzés hiánya sem, hiszen a sofőröknek a le- és felrakodást, a helyi közlekedési viszonyokat és az okmánykezelést is tudniuk kell, akárcsak a a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó igen bonyolult szabályozást is. Noha ezek a szabályok a közlekedés biztonságát és a munkavállalók szociális biztonságát egyaránt szolgálják, ez azzal is jár, hogy mire valaki felveszi a ritmust, akár fél év is eltelhet.
Az érdekképviseleti szervezet szerint ezért állami szerepvállalásra és a képzési rendszer mielőbbi felülvizsgálatára van szükség,
a szakmásítás és a képzésfinanszírozás megoldásával egyetemben.
A NiT Hungary szerint ezért az ellátási lánc összeomlása fenyeget. A szervezet a munkavállalói oldalt képviselő Teherfuvarozók Európai Szakszervezetével (TESZ) együttműködésben létrehozott egy olyan mutatót, mely a személyi költségek alapulását követi. Véleményük szerint ez segíthet a fuvarozóknak a fuvartenderek, fuvarmegállapodások és ártárgyalások során a megbízóval szemben.
Az indexálásnál a változók negyedévente kerülnek lekövetésre, az érdekképviselet tagjainak a piaci viszonyok ismeretében tett előrejelzései alapján. A későbbiekben a számítás részei lehetnek a fuvarozói állásbörzék adatai is.
Megítélésünk szerint a személyiköltség-indexálás egy példátlan piaci segítségnyújtás egy munkaadói szakmai szervezet részéről a képviselt tagság felé, melynek döntő többsége védtelen, a piaci viszonyok változásainak kitett mikro- és kisvállalkozás
– zárta szavait Dittel Gábor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.