Matematikaszakos pedagógusból 43 százalékos hiány van, és a természettudományos tárgyak körében is markáns a pedagógushiány – mondta Németh Szilvia oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezetője a Szabó Szabolcs Alapítvány által szervezett kerekasztal-beszélgetésen.
A kémiatanár-hiányról Szalay Luca egyetemi adjunktus, az ELTE kémiaszakmódszertan-oktatója elmondta, hogy 2013-ban évente még negyvenen jelentkeztek az ELTE kémiatanári szakára, de a hallgatók száma négy éve elkezdett jelentősen csökkenni. Tavaly már csak tizenegy hallgató választotta ezt a szakot. Az idén is csak tizenegyen diplomáznak, de csak a végzősök fele dolgozna a közoktatásban, a többiek a magánszférában.
A szakember hozzátette: a közoktatásnak évente legalább 80 újonnan végzett kémiatanárra lenne szüksége. Hangsúlyozta: a magyar kémiaoktatást az orvostudományi egyetemek felvételi eljárása tartja lélegeztetőgépen. Az egyetemi adjunktus kiemelte, hogy felsőoktatásba készülők között is nagyon kevesen választják a kémiatanári szakot, főleg azért, mert a pedagógus kezdő fizetései sem vonzók.
Az alapítvány felmérése szerint Magyarországon 2078 általános iskolában nincs elég kémiatanár, továbbá 214 gimnáziumban és 125 kombinált általános iskola-gimnáziumban sincs. Még a budapesti gimnáziumok 38 százalékában is ez a helyzet. De például a szabolcsi gimnáziumok 68 százalékában hiányzik a kémiatanár. Ráadásul nem biztosított a pályakezdő pedagógusok szakmai mentorálása sem.
Szalay Luca elmondta: arról nagy vita van, hogy érdemes-e science típusú oktatást bevezetni a közoktatásban, amely a kémia, a fizika, a földrajz és a biológia tantárgyakat váltaná ki. Az oktatási kormányzat az interdiszciplináris megközelítést helyezi előtérbe – hangzott el a kerekasztal-beszélgetésen. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) idei tanévet bemutató oktatási adatai szerint az általános iskolai nappali rendszerű oktatásban – az egy évvel korábbihoz képest 5,8 ezer fővel kevesebb – 720 ezer diák tanul.
A főállású pedagógusok száma 74 ezer, egy évvel korábban 75,5 ezer főállású pedagógus dolgozott az általános iskolákban. A statisztikai hivatal adatai szerint tavaly 146,7 ezer tanár dolgozott az oktatásban, 2020-ban 149,7 ezer tanár volt, számuk egy év alatt háromezer fővel csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.