A magyar állam szempontjából rendkívül kedvezőtlen szerződéseket kötöttek a 2010 előtti kormányok az M5 és az M6 jelzésű autópályák koncessziós hasznosítása érdekében - erről adott ki közleményt a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH). A szervezet a Koncessziós Tanács számára készített összehasonlító vizsgálatot, amelyben az 1994-ben, illetve 2006 és 2008 között kötött koncessziós megállapodásokat elemezte.
Az SZTFH szerint ezek a szerződések jelentősen eltértek a nemzetközi gyakorlatban kialakított jó megoldásoktól, ennek következtében pedig az állam érdekei jelentősen sérültek. "A Nemzeti Koncessziós Iroda által előkészített új koncessziós szerződéstervezet orvosolta a hiányosságokat és valamennyi vizsgálati szempont alapján megfelelően képviseli a magyar állam érdekeit" - mutattak rá.
Kinyílhatnak az M5 és az M6 autópálya aktáiÖsszességében több száz milliárdot bukik az állam az 1994 és 2008 között megkötött sztrádakoncessziókon. |
A vizsgálat megállapította azt is, hogy a korábbi szerződések pénzügyi modelljei nem felelnek meg a nemzetközi gyakorlatnak és rendkívüli pénzügyi előnyökhöz juttatták a magánbefektetőket. Ugyanakkor az államnak jelentős kockázatot jelentettek és jelentenek ma is.
Erre példa, hogy az M5 autópályát üzemeltető koncessziós társaság jelentős, mintegy 160 milliárd forint szabad pénzáramra tesz szert annak következtében, hogy a vonatkozó szerződésben a rendelkezésre állási díj legjelentősebb elemét a felvett hitel adósságszolgálatára való hivatkozással alakították ki. Csakhogy a hitel futamideje 5,5 évvel korábban lejár, vagyis az utolsó 5,5 évben a rendelkezésre állási díj fizetése anélkül marad fenn, hogy a koncesszornak a hitelt törleszteni kellene.
Szintén lényeges szempont, hogy a koncesszorok az eredetileg tervezetthez képest alacsonyabb működési költséggel üzemeltetik az említett autópálya szakaszokat. Feltűnő, hogy négy különböző lokációjú projektben négy különböző koncesszor, négy különböző tulajdonosi körrel egyaránt lényegesen alacsonyabb költségen tudta megvalósítani és működtetni az autópályákat, mint azt eredetileg tervezték - hívta fel a figyelmet az SZTFH.
Azonban a fennálló nyereséget a cégek nem forgatják vissza az autópálya üzemeltetésbe. Valamennyi koncesszor lényegesen több osztalékot vett ki a szerződések megkötése óta, mint az kalkulálták. A kivett osztalék mértéke jelenleg 144 milliárd forint. A szerződések végéig pedig 70 százalékkal lehet több a korábbi tervekhez képest.
Éppen ezért a Koncessziós Tanács a fentiek alapján azt javasolja, hogy a kormány fontolja meg az M5 és M6 autópályákra vonatkozó koncessziós szerződések feltételeinek újratárgyalását a magyar állam, valamint a magyar adófizetők érdekeinek érvényesítéséért.
A Themis vezette konzorcium nyerte meg 35 évre az autópályák kezelésétAz állam párhuzamosan már nem vesz részt az útkezelésben, így az eddig meglévő eszközállományt átadják a koncesszornak, megfelelő felértékelés után. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.