A szó szoros és átvitt értelmében is újranyitotta kapuit Németország, hiszen a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború negatív gazdasági hatásai ellenére igyekszik lendületbe hozni a turizmust, két év szünet – pontosabban online lebonyolítás – után pedig ismét élő rendezvényként tartotta meg legnagyobb beutaztató szakmai vásárát, a 48. GTM Germany Travel Martot. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) csúcseseményére 34 ország idegenforgalmi iparának képviselői és újságírói látogattak el a Bajor-Alpokba, a Zugspitze régió elbűvölő településére, a passiójátéka révén világhírű Oberammergauba.
Nem árt hangsúlyozni, hogy van honnan visszakapaszkodni, de bizakodásra adhat okot, hogy a szektor elrugaszkodott már a mélypontról. A Covid előtti, 2019-es szintet alapul véve eltűnt a külföldi vendégek harmada, a 85,69 millió utazás és a 270,29 millió vendégéjszaka 33,4 százalékos visszaesést tükröz, a 2020-as mélypont után a múlt évre azonban már 3,3 százalékos pluszt látunk, 279,23 millió vendégéjszakával.
A magyar beutazás is plusz 2 százalékon van, tavaly több mint 343 ezer éjszakát töltöttek turistaként Németországban honfitársaink. A legerősebb küldő ország Hollandia (4,71 millió vendégéjszaka), Svájc (2,66) és Lengyelország (2,56), de örömteli, hogy hazánk is ott van a top 20-ban.
Sőt, a legfrissebb, idén január–februári adatok szerint a tavaly január–februárinál 78,2 százalékkal több, 50,64 ezer magyar vendégéjszakát regisztráltak a németek. A nemzetközi turisztikai piacot tekintve Németország nem kapott nagyobb pofont, mint a versenytársai, de szemmel láthatóan nagyobb erőforrásokat mozgósít a visszarendeződés érdekében, mint a desztinációk többsége.
A turisztikai szakma ilyenkor összeköti a kellemest a hasznossal: a résztvevők egyrészt a személyes élmények útján alaposabban megismerik a régiót, másrészt pedig információt szereznek a legújabb németországi trendekkel, fejlesztésekkel és turisztikai termékekkel kapcsolatban, ideális esetben már a következő évre szóló üzleteket is előkészítik. Az idei GTM workshopjain a szektor 164 németországi vállalkozása mutatta be a nemzetközi utazási szakma több mint kétszáz bevásárlójának kínálata sokszínűségét és szolgáltatásai minőségét, a 90 média-képviselőt pedig átfogó információs programok várták a természet, a kultúra, az aktív pihenés, az egészségturizmus, valamint a szokások és hagyományok témákban. Nem lehetett hiányérzetük a sportkedvelőknek sem, hiszen éppúgy a választható programok részét képezte az 1936-os garmisch-partenkircheni téli olimpia egykori helyszíneinek felfedezése, mint a Garmisch és Murnau közti kerékpártúra.
Ha már a passiójáték: a zarándokturizmus bajor fellegváraként számon tartott Oberammergau tízévente viszi színpadra Jézus életét, bevonva az előadásba az 5400 lelkes kisváros apraját-nagyját. A pandémia miatt rendhagyó módon 12 esztendő után tér vissza idén nyáron a júniustól egészen októberig látható előadás-sorozat, amelynek próbái a GTM-nek is meghatározó részét képezték. Így nem meglepő, hogy a rendezvény megnyitójának is a Passionstheater Oberammergau adott otthont, a kulturális vonalvezetés mentén pedig a delegált vendégek útja másnap este a Neuschwanstein kastély alatt található Festspielhaus koncertházba vezetett.
A fontos küldőpiacainkon világszerte látható külföldi utazási kedv az IPK International felmérése szerint 80 százalékon áll, ez a legmagasabb érték a világjárvány kirobbanása óta
– mutatott rá Petra Hedorfer, a DZT igazgatótanácsi elnöke. Hozzátette, hogy több mint 250 key account szakemberrel sokat dolgoztak a kereslet megemelkedésén a fenntartható utazások kategóriában, amelyben Németországot az első helyen rangsorolják. Kitért arra is, hogy évről évre más-más régiókra támaszkodva mutatják meg a világnak, hogy minden egyes tartománynak megvannak a maga kincsei, amelyekért érdemes újra célba venni a szövetségi köztársaságot.
Az eseményen sok szó esett a digitalizáció és az innováció mellett a fenntarthatóságról is, amely a GTM esetében egyáltalán nem egy távoli jövőbe mutató vállalás, hiszen
a DZT már 2012 óta green eventként, azaz zöldrendezvényként bonyolítja le a szakmai vásárt.
Az idei eseményen kiemelt hangsúlyt kapott a környezet és a klíma védelme, valamint az akadálymentesség is. Ehhez a résztvevők környezetbarát utazásának támogatása éppúgy hozzátartozik, mint a regionális forrásokból származó étkezési ellátás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.