A globális reklámköltések összértéke idén várhatóan meghaladja a 738 milliárd dollárt, ami 8,7 százalékos növekedés lenne az előző évi 679 milliárd dollárral szemben – derült ki a Dentsu International által közzétett legfrissebb, a világ csaknem 60 országára kiterjedő előrejelzéséből. A dokumentum már számol néhány olyan, az év elején még kevésbé meghatározó tényezővel, mint az ukrajnai háború miatt megnövekedett geopolitikai feszültség vagy az inflációs nyomásnak a háztartási költéseket is erősen befolyásoló erősödése.
Az idei évben ráadásul a hatalmas reklámköltéseket generáló labdarúgó-világbajnokság szokatlan módon időben egybeesik a karácsony előtti kiskereskedelmi főszezonnal
– mutat rá Turóczi András, a Dentsu Media Hungary vezetője. Hozzátette, a számos újabb bizonytalansági tényező ellenére az év elején közzétett 9,1 százalékos globális növekedési előrejelzésüket mindössze 0,4 százalékponttal kellett csökkenteni, vagyis továbbra is erőteljes reklámpiaci növekedésre számítanak idén. A hazai reklámpiac kilátásai az idei évre ennél árnyalatnyival borúsabbak a második fél év várható gazdasági folyamatai miatt.
A reklámköltések több mint négyötödét 2022-ben is a digitális és a televíziós reklámokra költik majd a hirdetők a vizsgált piacokon.
A növekedés motorja egyértelműen a digitális reklámok szegmense, ahol az előrejelzés 14,2 százalékos emelkedéssel számol, ezzel a digitális hirdetésekre fordított 409,9 milliárd dollár teszi majd ki a teljes reklámpiac 55,5 százalékát (tavaly ez az arány még 52,8 százalék volt).
A televíziós piacon 3,6 százalékkal, 192,8 milliárd dollárra nőhetnek idén a reklámköltések, ami elsősorban a kiemelt sporteseménnyel is megtámogatott negyedik negyedév megemelkedő költéseinek lesz köszönhető. A közösségi létet korlátozó intézkedések eltörlése nyomán idén mind a köztéri hirdetésekbe (11,5 százalék), mind a mozihirdetésekbe (19,6 százalék) jóval több pénz áramlik, mint tavaly, és az irodai működés vártnál gyorsabb mértékű visszatérésével a rádióhirdetések területén is év közben 5 százalékra kellett korrigálni az év elején várt 2 százalékos növekedési mértéket.
A napilapok és magazinok reklámpiacán elkerülhetetlenül folytatódik a lejtmenet.
Iparági bontásban valamennyi területen növekszik a reklámköltés az idén, a legnagyobb mértékben a technológiai (11,3 százalék) és a kiskereskedelmi (11 százalék) szektor reklámkiadásai. Az előbbi oka a hibrid munkavégzés és a digitális eszközök további térnyerése, míg a kiskereskedelem esetében az e-kereskedelem tetemes növekedése, új piaci szereplők belépése és feltörekvő kereskedési platformok bevezetése mozgatja a reklámpiacot.
A következő évekre vonatkozó globális kilátások összességében szintén kedvezők: a Dentsu előrejelzése 2023-ra 5,4 százalékos, 2024-re 5,1 százalékos növekedési ütemet vár a reklámpiacon – ez nagyjából a pandémia előtti években tapasztalt mértékkel egyezik meg. A digitális média egyre inkább domináns szegmense lesz a reklámpiacnak, költési részaránya 2024-re már a 60 százalékos szintet közelíti majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.