Egyelőre kérdéses, hogy megtarthatják-e a szeptember 5-től határozatlan időre meghirdetett munkabeszüntetést a mozdonyvezetők. A Mozdonyvezetők Szakszervezete augusztus 25-én jelentette be, hogy az eredetileg március 10-re hirdetett, ám végül elhalasztott sztrájkot mégis megtartja, mivel bérkövetelésüket továbbra is elutasítja a vasúttársaság.
A MÁV-Start jogszerűtlennek tartja a sztrájkot, ezért bírósághoz fordult. Ha a bíróság – szemben a márciusi sztrájkkal – ezúttal a munkáltatónak ad igazat, jogszerűen nem tartható meg a jövő hétfőtől tervezett munkabeszüntetés.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete tavaly novemberben kezdeményezett kollektív munkaügyi vitát, mivel a MÁV vezetése nem volt hajlandó érdemben tárgyalni a mozdonyvezetők bárköveteléséről.
Az érdekképviselet szerint tavaly nem emelkedett a mozdonyvezetők bére, így az inflációt is figyelembe véve csökkent a munkavállalók fizetésének vásárlóereje. Az érintettek ezért a reálkereset-csökkenés ellentételezésére kompenzációt szerettek volna a vasúttársaságtól.
A MÁV vezetése kezdetektől visszautasította a bérkövetelést. A vállalat álláspontja szerint tavaly nyáron a szakszervezetekkel megkötött, három évre szóló bérmegállapodás az irányadó, így nincs helye egyéb követelésnek.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete nem írta alá a bérmegállapodást, ugyanakkor a kollektív szerződéskötésre jogosult szakszervezetek elfogadták a 2021-es, 2022-es és 2023-as évekre szóló, alapbérfejlesztést is tartalmazó egyezséget.
Korábban a Magyar Nemzet arról írt, nem csak a bérvita keltett feszültséget a képviselet és a munkáltató között. A tavaly nyári megállapodás érvényességéről eltérő az álláspont a munkáltató és a szakszervezet között:
nincs egyetértés arról, hogy a mozdonyvezetőket tömörítő képviseletnek van-e érdemi beleszólása a csoportszintű kollektív megállapodásba.
A munkáltató szerint a Mozdonyvezetők Szakszervezete nem jogosult a bérmegállapodás megkötésére, így nincs jelentősége, hogy az egyezséget nem írták alá, mivel a többi erre jogosult szakszervezet elfogadta azt.
A 2021 nyarán megkötött bérmegállapodást ugyanakkor a többi érdekképviselet aláírta, így nem tudnak szolidaritást vállalni a mozdonyvezetőkkel és a sztrájkhoz sem csatlakoznak.
A VG.hu információi szerint a vasútnál jelen lévő képviseletek közül sem mindenki ért egyet a tervezett sztrájkkal. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a mozdonyvezetők csak maguknak akarnak bérkompenzációt kiharcolni, a többi vasúti dolgozó bérrendezése nem szerepel a követeléseik között. Fontos az is, hogy a legtöbb szakszervezet és a MÁV abban egyetértenek, hogy be kell tartani az érvényes bérmegállapodást, így annak lezárása után utólag nincs helye követelésnek.
A Mozdonyvezetők és Motorvonatvezetők Szakszervezete közleményében elhatárolódott a sztrájkra készülő szakszervezettől, és minden olyan megmozdulástól, amely a mostani gazdasági, energetikai válságban a vasút – mint alapvető és fenntartható közlekedési rendszer – működését sérti vagy veszélyezteti.
A közösségi oldalakon olvasható kommentek és vélemények arra utalnak, hogy az utasok, és a nem vasutas munkavállalók többsége nem támogatja a mozdonyvezetők sztrájkját. Ennek oka, hogy egy mozdonyvezető átlagfizetése meghaladja a 800 ezer forintot, vagyis bőven az átlagkereset feletti a keresetük.
A MÁV pedig arra emlékeztetett, a mozdonyvezetők felelősségteljes munkájának jelentőségét a javadalmazásukban is kiemelten elismerik. Keresetük 2016 óta több mint 60 százalékkal növekedett a tavalyi év végéig. Az idén év elején megvalósított 10 százalékos béremelés tovább növelte járandóságukat.
Ennek eredményeként a mozdonyvezetők a MÁV csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete meghaladja a 800 ezer forintot.
Emellett júliusban előrehozott, egyszeri, egyösszegű kifizetésben részesült a vállalatcsoport minden munkavállalója, köztük a mozdonyvezetők is.
A 2021-es bérmegállapodás értelmében idén került sor a tavalyi évre megállapított alapbéremelésre is, így januártól átlagosan 10 százalékkal nőtt minden vasutas keresete. A megállapodás 2023-ra ugyanakkor csak 5 százalékos bérfejlesztést tartalmaz.
Nemcsak a vasútnál, de szinte minden állami közszolgáltató vállalatnál hasonló megállapodások jöttek létre. A jelentősen megugró, egyes becslések szerint a következő hónapokban a 20 százalékot is elérő háborús infláció miatt a béremelések ellenére is jelentős reálbércsökkenés éri az állami végek munkavállalóit.
A szakszervezetek ezért már kezdeményezték az infláció ellensúlyozása érdekében bérkompenzációról, esetleg a bérmegállapodás felülvizsgálatáról, kiegészítéséről szóló egyeztetések elindítását a munkáltatóknál.
Ha szeptember 5-től sztrájkba lépnének a mozdonyvezetők, akkor sem kell komoly járatkimaradásoktól, vagy – hasonlóan a 2009-es vasutassztrájkhoz – a fél ország megbénulásától tartani.
Ennek oka egyrészt az, hogy nem csatlakozna minden mozdonyvezető a sztrájkhoz és a többi vasutas sem tervez munkabeszüntetést. Másrészt a Munka törvénykönyve értelmében a vasútnál is meg kell állapodni a még elégséges szolgáltatásokról.
Ha márciusban megtartották volna a sztrájkot a mozdonyvezetők, akkor mindössze reggel 9 óra és délután 3 óra között maradtak volna ki járatok, vagyis abban az időszakban, amikor egyébként is kevesebben utaznak.
Noha a mozdonyvezetők bérharcának támogatottsága meglehetősen alacsony, a VG.hu szakszervezeti forrásokból úgy tudja,
a kilátásba helyezett sztrájk mögött nem áll politikai szándék és nem célja a képviseletnek a munkáltatóval szembeni ellenállás sem.
A képviseletek ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy hiányos a munkaadó és a munkavállalók közötti kollektív megállapodások megkötésének jogosultságáról szóló szabályozás, amely több ponton is eltérően értelmezhető.
A márciusra meghirdetett sztrájktól a szakszervezet végül elállt. Az okok közül kiemelték a háborút, az országgyűlési választások közeledtét, valamint azt, hogy a MÁV ígéretet tett a tárgyalások folytatására, amelyet végül a munkáltató nem tartott be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.