Az idén a korábban megszokottnál három héttel előbb kezdődik a Budapest Borfesztivál, összhangban azzal, hogy a szüret is hamarabb kezdődött a megszokottnál – hangzott el a 31. Budapest Borfesztivált beharangozó tájékoztatón. A fesztivált szeptember 8-a és 11-e között a Budavári Palota udvarain tartják, a tavalyinál nagyobb területen, és az összes hazai borvidék képviselteti magát, több mint száz kiállítóval. Az idei díszvendég az Egyesült Államok lesz, Kaliforniából, Washington államból és Oregonból érkező borokkal és ételekkel.
A fesztivál az elmúlt időben sokat változott, és míg a kezdetek kiemelt feladata a bor népszerűsítése volt, most már inkább a minőségi borfogyasztók megszólítása a hangsúlyos – mondta a VG-nek Zilai Zoltán, az eseményt szervező Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, a fesztivál igazgatója. A mennyiségi szempontok azért is háttérbe kerültek, mert már rengeteg boros rendezvény van,
a budai vár kulisszái között pedig szinte magától értetődő a felfelé pozicionálás
– tette hozzá.
Zilai Zoltán szerint a hazai borkultúra – beleértve a termelését és a fogyasztásét – rengeteget fejlődött az elmúlt évtizedekben, és továbbra is egyre inkább minőségorientált fogyasztókkal kell számolnunk, akiknek az igényeit a forgalmazók és a termelők is követik. A legtöbb tennivaló szerinte abban van, hogy a „hétköznapok borai” is hasonló mértékben fejlődjenek, mint a csúcsborok.
A borfesztivált támogató SPAR üzleteiben tavaly 13 millió palack bort adtak el, ennek 86 százaléka a minőségi bor kategóriába tartozott, a maradék volt asztali – mondta el Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Az elmúlt évben 6,7 százalékos borforgalom-növekedést könyveltek el, az eladott mennyiség pedig 1,9 százalékkal emelkedett.
Az idén az első fél évben még némi növekedést tapasztalnak, de ennek az üteme az utóbbi hónapokban visszaesett, így most a stagnálás felé tart a borforgalom.
A kínálaton belül vannak kiugróan népszerű típusok, így például a habzóborok növekedése két számjegyű. A SPAR egyébként legnépszerűbb tételeivel szerepelt a TOP 100 magyar bor magazin kóstolóján.
Maczelka Márk kiemelte, hogy a SPAR szortimentjében nagyon erős a hazai nedűk jelenléte: 104 magyar borászat szállít be hozzájuk, közöttük az utóbbi hónapokban 14 új, amelyeknek a felével közvetlen szerződéses kapcsolatban állnak, egyébként pedig 550-féle hazai bort értékesítenek. „A közvetlen kapcsolatnak azért is nagy a jelentősége, mert mi is tanulunk a borászoktól, és a kommunikáció révén exkluzív, új tételek is létrejöhetnek” – tette hozzá. A kistermelő borászokra külön is figyel az üzletlánc, Curioso márkanéven kínálja azokat a boraikat, amelyek nem ismertek, kifejezetten erre a válogatásra készültek, és olyan stílusjegyeket tartalmaznak, amelyek túllépnek a megszokott sémákon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.