BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magára talált a teherautó-finanszírozási piac

Stabilan a járvány előtti szint felett teljesített az első fél évben a nagyhaszonjárművek finanszírozási piaca – derül ki a Magyar Lízingszövetség adataiból.

Több mint 22 százalékkal, 87,2 milliárd forintra növekedett az első fél évben a finanszírozott összeg a nagyhaszonjárművek piacán a megelőző év azonos időszakához képest. Ez még az árak jelentős emelkedését figyelembe véve is jó teljesítmény – derül ki a Magyar Lízingszövetség vonatkozó statisztikáiból. 

Fleet,Of,Commercial,Lorry,Trucks,In,Row.,Logistics,And,Transportation
Fotó: Shutterstock

A szervezet adatai szerint a finanszírozott összeg mellett a volumen (az értékesített darabszám) is emelkedni tudott – éves összevetésben 6 százalékkal. Emellett a forgalomba helyezések is jól alakultak, hiszen 24 százalékkal nőtt a nagyhaszonjárművek és 8,5 százalékkal a nehézpótkocsik piaca.

Ami az egyes járműkategóriákat illeti, a növekedést egyértelműen a tehergépkocsik húzzák, hiszen ott az első fél éves finanszírozott összeg megközelítette a 65 milliárd forintot, ami 17,7 százalékos bővülés 2021. első feléhez képest.

A nehézpótkocsiknál hasonló mértékű volt a bővülés, a finanszírozott összeg pedig meghaladta a 7,8 milliárd forintot. A buszoknál ugyan közel másfélszeresére nőtt az új kihelyezések összege egy év alatt, ám így is 1,9 milliárd forint alatt maradt. Ez leginkább a nagyobb beszerzések elmaradásával lehet magyarázható, hiszen például 2018 első felében még 17,4 milliárdos, egy évvel később pedig 18,3 milliárd forintos finanszírozott összeget regisztrált a lízingszövetség.

 

Mindezek nyomán a nagyhaszonjármű kategóriában magasan a teherautóké a vezető szerep a lízingpiacon: az idei első fél éves adatok alapján a kihelyezett összegek közel háromnegyede hozzájuk kötődik, miközben a pótkocsik súlya 9 százalék környékén mozog. A buszok részesedése viszont a szerény kereslet nyomán éppen 2 százalék felett járt az év első felében.

Ami a teljes lízingpiacot illeti, az ágazati szövetség adatai szerint a finanszírozott összeg 420,2 milliárd forintot tett ki, amely a koronavírus-járvány óta először érte el és haladta meg a 2019-es szintet, illetve 20 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest.

 

Figyelemre méltó azonban, hogy ismét gyengén teljesített a retail (azaz a személy- és kishaszongépjármű finanszírozás) területe. A kihelyezéseknél 4 százalékos csökkenés következett be az egy évvel korábbihoz képest, míg a darabszámnál 21 százalékos visszaesést mért a szervezet. Ennek hátterében elsődlegesen piaci okok állnak – emlékeztetett közleményében a lízingszövetség –, hiszen az új személyautó forgalomba helyezések 11,4 százalékot estek az idei első fél évben, míg a kishaszonjárművek piaca közel 24 százalékot veszített.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.