Októberben idei mélypontjára került az itthon forgalomba helyezett külföldi használt személyautók száma. A Datahouse friss adatai alapján a használt import volumene 9624 volt, ami több mint 20 százalékos elmaradás a tavalyi év azonos időszakban regisztrált 12 040 darabhoz képest.
Az év első öt hónapjában a behozatali számok rendre meghaladták a tavalyi értéket, május végére a használtautó-import több mint 14 százalékkal volt magasabb 2021-hez képest.
Júniustól azonban fordulat történt, a nyár kezdete óta a volumenek elmaradnak az előző esztendő értékeitől, és október végére az idei előny teljesen elolvadt.
Az év első tíz hónapjának adatai alapján a Magyarországon forgalomba kerülő importált gépjárművek mennyisége egy százalékkal el is marad a 2021-es szinttől.
Az év első felében az aktív használtkocsi-import részben az alkatrészhiánytól szenvedő újautó-piacról átáramló keresletnek volt köszönhető
– emelte ki Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
A szakértő hozzátette, hogy azóta ez a beszerzési forrás is jelentősen beszűkült. Az új gépkocsik hiánya miatt a nyugati piacokon is jelentősen drágultak az elérhető használt járművek, amelyeket a magyar vásárlók számára a 400 forint feletti euróárfolyam tovább drágít.
Halász úgy véli, hogy a következő hónapok problémáját jelenleg nem a kínálati, hanem a keresleti oldalon látjuk. A kereskedők a romló feltételek ellenére is képesek behozni autókat, ám a megélhetési és rezsiköltségek egyelőre kiszámíthatatlan mértékű emelkedése miatt a piacon a vásárlói érdeklődés visszaesése tapasztalható. Ezt a JóAutók.hu oldalain mutatkozó keresésszámok csökkenéséből is látszik.
A portál prognózisa alapján
a piac újbóli élénkülésére jövő tavaszig várni kell.
Mivel a következő hónapokban minden bizonnyal tovább stagnál a piac, így esélytelennek látszik, hogy az év egészét tekintve a behozott használt gépkocsik száma eléri a tavalyi 132 ezres szintet.
Ezzel egy időben a hazai autópark másik fontos forrásának számító újautó-piac is újabb mélyrepülésbe kezdett. Az idén októberben az eladott 8260 új személyautó 12,3 százalékkal volt kevesebb, mint szeptemberben.
Mindez azt jelenti, hogy lassabban cserélődik, ezért ismét gyorsuló ütemben öregszik a hazai gépkocsipark, amelynek az átlagéletkora az idei év elején elérte a 15 esztendőt.
Ez az érték tíz évvel korábban 12 alatt volt.
A használtautó-import mennyisége az év eddigi tíz hónapjában 108 918 darab volt, ami egy százalékkal alacsonyabb az előző év hasonló időszakában regisztrált 110 013-nál. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 94 028 volt, ami 9,3 százalékkal marad el az egy évvel korábbi 103 691-es értéktől.
A fiatal autókat még most is könnyű eladniA magyarok óvatosabbak lettek a kocsivásárlásnál, de az újautó-piacot övező bizonytalanság miatt előbb-utóbb fiatal használt gépjárműveket vesznek. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.