Mellbevágó volt sokaknak a KSH által kiadott októberi inflációs jelentés, amelyből kiderült, hogy az élelmiszerek ára éves alapon 40 százalékkal emelkedett. Feltűnő volt az éppen a héten hatósági áras körbe került tojás árának 87,9 százalékos emelkedése és a kenyér 81,4 százalékos drágulása. Ezután a tejespultokon található áruk, a tej és tejtermékek 75,4, a sajt 74,7, valamint a vaj és vajkrém árának 71,6 százalékos emelkedése volt a legnagyobb mértékű. A havi szintű áremelkedést nézve az élelmiszerek 4,3 százalékkal drágultak, ezen belül a tojás 24,1 százaléka vitte a prímet, de a tejtermékek 6,5, valamint a sajt 6,2 százalékos árnövekedése is az élbolyban volt.
Ezek már olyan mértékek, amelyek nyilván kihatnak a keresletre. Ebben fogódzót jelenthet, hogy a tejfeldolgozók belföldi tej- és tejtermék-értékesítési adatait és ezek százalékos változásait az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) piaci árinformációs rendszere közzéteszi.
Ahogyan azt Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója a VG-nek elmondta,
a fogyasztói folyadéktejeknél látszódik, hogy az előző év hasonló időszakához képest több mint kétszer annyit (plusz 120-140 százalék) értékesítettek a hatósági áras tejből a tejfeldolgozók és a kiskereskedők.
Az egyéb tejek eladása viszont visszaesik, de összességében az AKI által megfigyelt tejkategóriákban az összes eladott mennyiség így is a pozitív tartományban mozog.
Megfigyelhető azonban visszaesés is: leginkább a feldolgozott tejtermékeknél látszódik jól, hogy arányaiban az elmúlt egy hónapban már nagyobb volt a mennyiségi csökkenés, mint az elmúlt három hónap számait nézve.
A feldolgozott tejtermékek kategóriájában is van azonban kivétel: a trappista sajtnál tapasztalt eladásbővülés az új kapacitások elindulása, illetve a sajtimport csökkenése miatt alakulhatott így – magyarázta az ügyvezető igazgató.
Ezek a piaci folyamatok a Tejterméktanács saját (az AKI módszertanától és adatszolgáltatói körétől részben eltérő) és az Agrárminisztérium egy 2020-as rendeletével minden piaci szereplőre kiterjesztett statisztikai rendszerben is visszaköszönnek. A nulla és 6 százalék közötti zsírtartalmú fogyasztói folyadéktejek eladása ugyanis július–szeptember között nem csökkent, ahogy a trappista sajtnál sem történt számottevő visszaesés az előző év hasonló időszakához képest, vagyis július és szeptember között.
A túró esetében 16, az ömlesztett sajtoknál pedig 26 százalékos csökkenést mért a terméktanács július és szeptember között.
Az adatokból jól látszik, hogy egy ponton a magas fogyasztói árak hatására már csökkenni kezd az eladott tejtermékek mennyisége. Ez a csökkenés először a magasabb minőségű, a drágább, a prémiumminőségű, valamint a biotejtermékeket, tejdesszerteket érintheti. Jellemző fogyasztói magatartás, hogy drágulás esetén a vevők „egy polccal lejjebb nyúlnak”, vagyis engednek a minőségi elvárásaikból. Ez így történik a tejtermékek esetében is, Harcz Zoltán szerint a vásárlók először az adott tejterméket csak egy azonos, de olcsóbb tejtermékre váltják, vagy nagyobb kiszerelésekben vásárolnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.