Az Európai Unió Tanácsa hozzájárult, hogy a magyar iparűzési adó beleszámítson a globális minimumadóba – ez derül ki a Világgazdaság birtokába került hivatalos levélből.
Ezt az Európai Unió Tanácsának főtitkársága jegyzi, és a leírtak értelmében
a globális minimumadót úgy lehetne alkalmazni itthon, hogy nem kell adót emelni.
„Ez magyar siker” – értékeltek forrásaink.
Ahogy arról lapunk korábban többször beszámolt, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetben (OECD) 137 ország állapodott meg arról, hogy 2022 végéig saját adószabályaiba is átülteti a globális minimumadót,
ami egy 15 százalékos minimum-társaságiadókulccsal történne meg
a nagy multinacionális vállalatokra kivetve. Ezt az Európai Parlament brüsszeli plenáris ülésén még az idén májusban megszavazták.
Azonban az év végéhez közeledve az valószínűsíthető, hogy ezt az ambiciózus határidőt az államok nem tudják tartani, és az adószakértők szerint is a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy 2023-ra csúszik át a bevezetése. A halasztásnak számos oka van, köztük a tárgyalások megtorpanása az Európai Unióban először a lengyel, majd a magyar vétó miatt, valamint az Egyesült Államokban a szenátusi jóváhagyás hiánya egyetlen demokrata szenátor ellenszavazatával.
A magyar vétó kilátásba helyezésének oka, hogy a globális minimumadó méltányosság nélküli bevezetése
markánsan rontaná a gazdaság versenyképességét.
Itthon a társasági adó kulcsa 9 százalék, és ezen nem is akar változtatni a kabinet. Orbán Viktor miniszterelnök egyenesen „munkahelygyilkos intézkedésnek” nevezte a globális minimumadót. A magyar gazdaság sikerének egyik titka éppen az, hogy alacsony az adószint, tehát megéri idejönniük a külföldi cégeknek.
Azzal viszont, ha a globális minimumadó alkalmazása nem jár adóemeléssel, elhárul ez a kockázat, így pedig már a magyar kormány is elfogadhatja a bevezetését.
Ez azért fontos, mert a minimumadó kérdésében csak egyhangú döntés születhet, Magyarország nélkül pedig ez nem valósulhat meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.