Ugyan a hivatalos bejelentés továbbra is várat magára, a nyilvánosan elérhető információk alapján gyakorlatilag tényként kezelhető, hogy Magyarország új Gripen vadászgépeket szerez be.
A megrendelésről szóló találgatásokat a legmagasabb szinteken elhangzott nyilatkozatok korábban is erősítették, igaz, ezek nem mondták ki a svéd Jas 39-es vadászgépek érkezését. Egészen eddig. Ugyanis a napokban megjelent egy interjú a légierő-parancsnokságot – ezt a szervezet a Magyar Honvédség légierejének „agya” – vezető Koller József dandártábornokkal a katonai repülés témájában évtizedek óta igazodási pontként számon tartott Aranysas magazinban. Ebben pedig a parancsnoki feladatok ellátásával megbízott szakember mintegy mellékesen azt is megemlítette, hogy
négy új Gripen is érkezik a Puma század állományába.
A magyar hadtörténetben túlzás nélkül legendás Puma nevet jelenleg a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső repülőbázis 1. vadászrepülő-százada viseli. Koller József azt mondta, hogy a négy Jas 39-es növeli majd a bázis hadműveleti alkalmazási lehetőségeit.
A dandártábornok nemcsak a harcászati repülőgépekről beszélt, hanem a szállítórepülő-területet érintő fejlesztésekről is. Három típust említett:
A Falcon elsősorban egy stratégiai személyszállító, kimenekítő, sokoldalúan használható gép. Előnye, hogy időjárástól függetlenül képes bárhová nagy távolságra is repülni, hiszen az út jelentősebb részét 12 ezer méteren teszi meg. Az Airbus 319 ki tudja szolgálni a Magyar Honvédség személyszállítási igényeit saját erőből.
Aki várakozott már Afganisztánban – mint például én is –, hogy egy német vagy más NATO-ország gépével végre hazajöhessen, az igazán tudja értékelni, hogy milyen fontos is ez a képesség. Már az, hogy nem kell sorban állnunk, de nyilván emlékszünk a kabuli kimenekítési akcióra, ahol megmutatták a szakembereink – a hajózók és a különleges műveleti katonák –, hogy képesek voltunk a sajátjainkat és más nemzet tagjait is kihozni onnan. Úgy szoktam ezt megfogalmazni, hogy kiszolgáltatott helyzetből kiszolgálók lettünk
– fogalmazott a parancsnok. A KC–390-es Millenniummal egy teljesen új képességet kap a légierő és a Magyar Honvédség. Nemcsak deszantok szállítására és dobására adódik lehetőség, de megteremtődik a képeség a légi utántöltésre. A KC–390-es a különleges műveleti erők számára is hatékony repülőeszköz lesz.
Időpont ugyanakkor nem hangzott el arra vonatkozóan, hogy mikor szállíthatják le Magyarországra a négy új vadászgépet, mindössze az, hogy ez hamarosan bekövetkezhet. A darabszám viszont teljes mértékben egybecseng Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszternek a tavaly december eleji prezentációjában látottakkal.
Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, hogy a tárcavezető Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkár angol nyelvű podcastműsorában vendégeskedett. Ennek során mutattak be röviden egy táblázatot, amely a katonai beszerzések fajtáit és mennyiségét szerepeltette, egyebek mellett a Gripen vadászgépeket is.
Ennél a pontnál az szerepelt, hogy a már meglévő 14 Gripen mellé 2024-ben még négy érkezne.
Erre azonban szóban nem tért ki a honvédelmi miniszter, ez csak a diából látszott. De ezt most tehát részben a Légierő Parancsnokság vezetője is megerősítette. Lapunk akkor megkereste a tárcát, arra voltunk kíváncsiak, hogy valóban megszületett-e a döntés a vadászgépállomány fejlesztéséről, és ha igen, pontosan milyen konstrukcióban menne végbe. A minisztérium válaszában erről nem írt, csak arra mutatott rá, hogy a jelenlegi lízingelt 14 darab harcászati repülőgép logisztikai támogatására vonatkozó szerződés 2026-ig szól, a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programmal összhangban pedig vizsgálják a további lehetőségeket.
Természetesen ezúttal is érdeklődtünk a Honvédelmi Minisztériumnál, hogy időközben történt-e fejlemény az ügyben. Cikkünk megjelenéséig nem érkezett reakció, ha utólag mégis, arról beszámolunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.