BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxuscikké válik a húsvéti sonka: akciós lesz idén, de így is brutálisan megdrágult tavaly óta

Az öt-tíz évvel ezelőtti, minőségében sokszor kritizált, olcsó húsvéti pácolt kötözött lapockasonka a múlté. Helyette van drága és drágább. Az alacsonyabb kategóriában megtaláltuk az éves alapon 40 százalékos árnövekményt, a prémiumszegmensben előfordulhat az árduplázódás, és voltak meglepetések is. Világgazdaság-körkép a boltokból.

Indul a húsvéti kiskereskedelmi őrület, ám egyelőre a Világgazdaság által körbejárt üzletekben (Auchan, Tesco Budaörs; Aldi, Lidl Tétény; SPAR Allee) még nem nagyon szabadult el a pokol, a kínálat és az akciók halványan emlékeztetnek csak az öt évvel ezelőttire (bár ebben koncepció is felfedezhető). Még a 2008-as világgazdasági válság sem vetette vissza annyira az üzletek árukihelyezési aktivitását, mint a mostani időszak. 

Fotó: Novotni Ákos Attila

Messze van még a húsvét

– válaszolta az Aldi munkatársa egy vásárlónak, aki a szegényes sonkaválasztékot kifogásolta. Egész pontosan két hétvége maradt, ebből vélhetően a második lesz az igazán erős, meg a fizetések átutalását követő nagypéntek előtti csütörtök, valamint a szombat (húsvét előtti pénteken, továbbá húsvétvasárnap és -hétfőn zárva tartanak az üzletek). Ekkorra időzítik a boltok a nagy akciókat, az azonban borítékolható, hogy a húsvéti sonka már nem lesz olcsóbb pedig szinte mindenki akciózik, de nagy kérdés: mihez képest?

Mennyibe kerül a húsvéti sonka?

Az elmúlt öt évben a gyártók és a szakmai szervezetek nagyon erős kampányba kezdtek az olcsó, gyenge minőségű sonkák ellen, így egyre kisebb szerepet kaptak a kiskereskedelmi üzletek kínálatában. Helyükbe sokféle, jobb minőségű és drágább termék került. A körképünkből kirajzolódott, hogy a jelenlegi igényekhez mért, átlagos árszint kilónként 2800–3200 forint között mozog. Találtunk persze az Auchanban Pápai terméket 2390-ért, a Tescóban füstölt főtt Kaisert ugyanennyiért, a Lidlben kötözöttet 2199-ért lehet kapni, de a tarja, a combsonka vagy a dió már mind drágább volt. 

A füstölt termékek szinte mindenhol 3000 forint felett kezdődtek, a prémiumkategória pedig 4000. (A piacokon ennél minimum 500 forinttal magasabb árakkal találkozni kilónként.) A prémiumtermékek azonban csalókák, hiszen ott nincs darabolás, egy-egy malac vagy disznó sonkáját egészben kínálják, így a végösszeg, mérettől, súlytól (izomszövettől) függően 20-24 ezer forintig is elmehet. Ebben a kategóriában tavalyhoz képest duplázódás látszik, de az is lehet, hogy azért, mert a hiperekben és szuperekben a prémiumkategória viszonylag újnak számít, nem nagyon volt olyan gyártó, aki a hiperek elvárásainak megfelelő csomagolásban forgalomba hozott volna a termelőihez hasonló minőségű terméket. Így a korábbi egy-két évben bevezető árakat alkalmaztak a prémiumszegmensben a gyártók. Van persze a csemegepultban is sonka, a szokásos füstölt csülök, ennek 10 dekánként van beállítva az ára, 199 és 299 forint között mozog a boltokban – bár ez nem összehasonlítható termék, tekintettel arra, hogy a diszkontok nem működtetnek hagyományos csemegepultot.

Mennyibe kerül a primőr?

A két legkeresettebb zöldség húsvétkor a tölteni való (TV) paprika és a lédig hagyományos paradicsom. Bár ezeknek most kezdődik a szezonjuk, egész évben kapni őket a boltokban, így nem lehet szezonkezdeti belépőárról beszélni. Az Auchanban mindkét terméket 1599-ért adják (kilogrammonként). A Tesco a TV paprika kilóját 1999-ért méri, a paradicsomot 1799-ért. A SPAR a paprikáért 1449-et kér, a paradicsomért 1699-et. A Lidl 1299-ért adja a paprikát és 1699-ért a paradicsomot. Az Aldi húzott egy meglepőt és 999-ért adja a paprikát, a paradicsommal azonban beleolvadt a szürke tömegbe, mert azt 1699-ért kínálja. 

Mennyibe kerül a csokinyúl?

Az sem olcsóbb, mint a sonka, de itt is vannak meglepetések. Egyrészt az Aldiban mi nem találtunk, pedig kétszer jártuk körbe a boltot. Ettől függetlenül lehet, hogy volt, de betudtuk annak, hogy húsvét még messze van, nyilván a február végén kirakott kontingens mostanra elfogyott, de újra lesz, ha az ünnep közeledik. A másik meglepetést a Lidl szolgáltatta, méghozzá a 150 grammos, saját márkás, óriásra puffasztott csokinyulával, amelyet 599 forintért kínált (két színben, fiúknak és lányoknak). Nagyon úgy tűnt, hogy ez csomagolást, mennyiséget és minőséget összevetve verhetetlen ajánlat. A közepes méretű márkás termékek ára egyébként nem nagyon tért el a boltokban, ez egy funkcionális termék, amelyen a gyártó szeretne keresni, és nagyon odafigyel arra, hogy a boltok ne használják a terméküket (legalábbis ebben az időszakban még) mágnesként. 

© Cseh Gábor
20210331 SzombathelyPiaci körkép húsvét előtt.  Fotó: Cseh Gábor CSG Vas Népe 20210331 Szombathely
Piaci körkép húsvét előtt.  
Fotó: Cseh Gábor CSG Vas Népe
Fotó: Cseh Gábor / Vas Népe

Márkás termékhez 75–100 gramm között hozzá lehet jutni 1000-1200 forintért, a prémiumkategória már 2000 forint vagy afelett van. Csokinyúlban tehát egyelőre még nagy az összetartás a boltoknál, de például a Ferrero Kinder Meglepetésében (a tojás) már nem. Az Auchanban egy kindertojás 299 forint volt, a Tescóban 379, de Clubcarddal csak 255. A SPARban 375 (még nem akciós), a Lidl ugyanezt 379-ért adja, az Aldi szintén nem akciózta, 375-ért kínálta.

Mennyibe kerül a tojás?

Bár árszínvonalban nem tűnik alacsonyabbnak, az Aldi itt is húzott egy merészet, és a legolcsóbb termékét egyszerűen 50 százalékkal leárazta, így a tálcás tojás esetében (30 darabot egyben) tudott olyan terméket felmutatni, amelynek a darabára kevesebb mint 50 forint volt. Így a boltban 50 és 108 forint közötti tojásárakat találtunk. A Lidl 62 és 100 forint közötti darabárat hozott, míg az Auchan 99–120 forint közé lőtte a tojás egyes kategóriáinak árát. A SPAR 80–108 forint közötti árakkal dolgozott, míg a Tesco 99–120 forint közé lőtt.

Húsvéti bolti koncepció

Ahogy jeleztük, lapunk az ünnepi hajrá előtti időszakban, március 22-én, szerdán járt az említett üzletekben. Egyedül az Auchanban találtunk az ünnepre jellemző, a húsvéti témába vágó, nagy termékkihelyezést. A Tesco budaörsi áruházának az utóbbi időben jelentősen csökkent az alapterülete, de a régi hipermarketes reflexiók még működtek, így ott is megtalálható volt a termékkihelyezés, de negyedakkora területen és jóval szerényebb mennyiségben, mint négy-öt évvel ezelőtt. Az Aldi az elsők között volt, amely megkezdte a húsvéti termékek kihelyezését (már februárban, Valentin-nap után), most mégsem érződött a bolton az ünnepek közeledte, bár húsvéti tematikus árukihelyezés volt a boltban. A Lidl tűnt a legkuszábbnak, ugyanis a bolt szinte minden zugában volt húsvétra jellemző termék (csokinyúl a hűtőpultok előtt), de itt sem érződött az ünnepi hangulat. A SPAR méreténél fogva a Tescóhoz hasonló termékkihelyezéseket hajtott végre, és a boltban jól érződött az ünnepvárás.

2021.04.01. Budapest/BudaörsTescohúsvétfoto: Vémi Zoltán/Világgazdaság
2021.04.01. Budapest/Budaörs
Tesco
húsvét
foto: Vémi Zoltán/Világgazdaság
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Az összkép nem véletlen. Az Auchan az egyetlen hálózat, amely megtartotta (a legtöbb üzletében) a hipermarket-koncepciót, és ennek megfelelően igyekszik bő kínálatot adni. Ez nem könnyű, hiszen költséges mulatság a kiskereskedelemben készleten tartani a megfelelő termékpalettát. A Tesco zászlóshajói hipermarket-méretűek, de számottevően csökkent (nagyon erősen a kereslethez igazítva) a kínálat, vagyis a bolt átmenet a diszkont és a hipermarket között. Az előbbi azért, mert a napi fogyasztási cikkek számát mérsékelte, az utóbbi azért, mert nagy mennyiségben kínál úgynevezett non food terméket. A SPAR Allee hipermarket, de koncepciója sokkal jobban hasonlít a szupermarketekére, ennek megfelelően csak aktuálisan képes kínálatot bővíteni, és nagyon rövid ideig tartja fen (hely és igény miatt). A két diszkont nem az ünnepnapokról, hanem a hétköznapokról híres, jellemzően a hétköznapi bevásárlásokban jók. Méretüknél és termékpalettájuknál fogva csak nagyon minimálisan tudnak részt venni a gyorsan forgó termékek ünnepi kínálatbővítésében, és akkor is csak szűk szegmensben (mint csokoládé, szeszes ital vagy húskészítmény).

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.