BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogy repül az idő: hétfőn még egyszer utoljára átadják az M3 metrót, és kész is a felújítás – erre készüljenek az utasok

Majdnem hat év és 225 milliárd elköltése után most már igazán befejeződik a 3-as metró felújítása. Figyelem: a szerelvények csak délutántól állnak meg minden állomáson.

Pontosan 2023 napra volt szükség ahhoz, hogy felújítsák a M3 metró teljes vonalát. Aki szereti a számmisztikát, az talán örül ennek, tekintve, hogy a beruházás befejezése a 2023-ban lesz. Aki viszont napi szinten használja (vagy használta volna) a 3-as metrót – és ők nincsenek kevesen, hiszen normál üzemmenteben napi félmilliónál is többen utaznak a kék metrón –, már biztosan nem örül annak, hogy a munkálatok 67 hónapon, vagyis több mint 5 és fél éven át tartottak. Az első kapavágás 2017. november 6-án volt, a beruházás végső átadása pedig 2023. május 22-én, hétfőn esedékes.

2023. május 22-én délutántól újra minden állomáson megáll az M3-as metró. (Fotó: Balogh Zoltán)

M3-as metrófelújítás: mi történt az elmúlt majdnem hat évben?

A végső dátum többször módosult. Volt 2022. december, aztán 2023. január, majd március, végül pedig május. Hogy ez a 67 hónap sok vagy kevés, azt mindenki döntse el maga. 

Az viszont biztos, hogy a felújítás megtervezésekor nem erről volt szó.

  • A BKK által kidolgozott 2014-es kezdeti koncepció szerint 38 hónap alatt végezni lehetett volna a projekttel. Igaz, akkor abból indultak ki, hogy az északi és déli szakasz egyszerre, egy időben újul meg. Ezt végül el kellett vetni, mivel a metró buszokkal való pótlását nem lehetett megoldani. Így végül időben elkülönülten, három szakaszra bontva ment végbe az M3-as metró rekonstrukciója.
  • Csakhogy amikor már tudták a háromszakaszos megoldást, és ennek megfelelően indították el 2017-ben a munkákat, azt ígérték, hogy 55 hónap múlva elkészülnek. Ez 2022 júniusában futott ki, és mint tudjuk, addig messze nem fejeződött be a beruházás. 

Persze ennek is megvannak az okai: az eredeti tervek részleges akadálymentesítésről szóltak, amit közben mind a 20 állomásra kiterjesztettek; a munkálatok során nem várt helyeken is előfordultak azbeszttartalmú szigetelések, amiknek az eltávolítása hátráltatta a munkavégzést; kitört a Covid, aztán pedig az orosz–ukrán háború, ami jelentősen nehezítette az anyagbeszerzést. Arról nem is beszélve, hogy a megrendelő BKV és az alagúti felújítást végző Swietelsky Vasúttechnika között éles és elhúzódó pénzügyi konfliktus alakult ki. Ez pedig épp a projekt tetemes csúszására vezethető vissza: az alagúti rekonstrukció eredeti határideje 2020. július 24. volt, amit a vállalkozó az állomások lassú felújítása miatt nem tudott tartani. Végül a felek 29 hónapos hosszabbításban és 2023. január 6-i új határidőben állapodtak meg. Persze nem ingyen, plusz több mint 9 milliárdért.

Így végül a mintegy 217 milliárd forint költségvetésű felújítás – ebből 172,72 milliárd IKOP-finanszírozás, 44,77 milliárdot pedig a központi büdzsé áll – 225 milliárdnál is többe került.

Azt már tényleg csak a jegyzőkönyv kedvéért említjük meg, hogy 2017-ben a főváros és a kormány között létrejött támogatási szerződésben 137,5 milliárd szerepelt. Mindezzel együtt vitathatatlan, hogy a rendkívül bonyolult és összetett beruházás koordinációjáért felelős Metró Felújítási Projekt Igazgatóság megsüvegelendő munkát végzett. A szervezet egyébként nem meglepő módon azt is állítja, hogy az öt és fél év műszakilag alátámasztott és reális időtartam a projekt megvalósításához.

Átadják az M3-as metrót, mire készüljenek az utasok?

Ne tévesszen meg senkit, hogy a 3-as metró kapcsán az idén (noha még csak május van) már a harmadik átadást prezentálják a városvezetők és a politikusok, 

a hétfői ünnepélyes megnyitó tényleg az utolsó, az M3-as metró felújítása valóban véget ér.

Az idén januári átadás két állomás, a Deák Ferenc tér és a Ferenciek tere megnyitásának szólt, aztán márciusban újabb két megállót, a Nyugati pályaudvarit és az Arany János utcait kapták vissza az utasok. Mindez azt is jelentette, hogy március 20-tól már a teljes vonalon közlekednek a szerelvények. De mivel a Lehel tér és Nagyvárad tér esetén továbbra is tartott a kivitelezés, az összes állomáson még mindig nem tudtak megállni a metrók. Ez viszont holnaptól a múlté, ez a két helyszín is bekapcsolódik a forgalomba, vagyis ezzel végérvényesen befejeződnek a munkálatok. De mit jelent a gyakorlatban, hogy átadják a 3-as metrót?

A legfontosabb, hogy csak hétfő délutántól, várhatóan 13-14 órától áll meg minden állomáson az M3-as metró Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között.

Ezt érdemes minden utasnak észben tartania, nehogy reggel csalódnia kelljen munkába menet. Ennek a már sokat emlegetett átadóünnepség és sajtótájékoztató az oka, ami 10 órakor kezdődik a Nagyvárad téren. Lesznek ünnepi beszédek, aztán az újságírók kérdéseket tesznek fel, végül a frissen felújított állomásokat is megtekintik. Mindez a teljes vonal márciusi átadásakor – amikor szintén csak délutántól lett érvényes az új rend – sem volt egyértelmű sokaknak, és már reggeltől használni akarták az infrastruktúrát.

Mindenesetre hétfő délutántól minden nap, hétvégén is a teljes vonalon közlekednek a szerelvények. Az állomáspótló buszok kikerülnek a menetrendből, keddtől pedig a pótlást segítő alternatív járatok újra az eredeti útvonalukon járnak. Mindez a következőképpen néz ki:

  • Az M14-es és az M30-as állomáspótló járat a továbbiakban nem közlekedik.
  • Május 23-tól, keddtől a 34-es és a 106-os busz újra a Göncz Árpád városközponttól indul és oda is érkezik. 
  • Változik az 1M villamos jelzése is: június 1-jétől 1A jelzéssel, de továbbra is a Bécsi út/Vörösvári út és a Népliget között jár.
  • Már most hétvégén helyreáll Budapesten a Kiskörút és a Bajcsy-Zsilinszky út korábbi forgalmi rendje, miután feleslegesek lettek az itteni buszsávok. Ez mindkét szakaszon a korábbi 2x2 autóssáv helyreállítását jelenti a Bajcsy-Zsilinszky úton korábban is meglévő buszsávok, illetve a kiskörúti villamosvágányok mellett.

Egy információ még lényeges lehet, hogy az utasokat ne érje meglepetés. Bár az M3-as metró felújításának tényleg vége, az állomások környezetében kisebb, a metróközlekedést nem befolyásoló és nem közvetlenül a felújításhoz kapcsolódó munkákra még számítani lehet a következő hetekben.

Még át sem adták, de a BKV már tudja, mikor kell megint felújítani az M3-as metrót

Öt és fél év kell ahhoz, hogy véget érjen a 3-as metró 2017-ben megkezdett felújítása. Ez alsó hangon is majdnem egyéves csúszás. A BKV most elmagyarázta, hogy mi történt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.