Jól teljesítenek a mentőkerékpárok – adta hírül bő két héttel az új mentőegység első éles bevetése után az Országos Mentőszolgálat Facebook-oldalán a hét végén, ugyanerről tájékoztatták a Világgazdaságot is.
A Margitsziget és a Városliget nehezen megközelíthető részeire szánt kerékpáros mentőegység tesztidőszaka még tavaly nyár végén indult, de csak most, 2023. május elsején indult el hivatalosan az egyelőre két biciklivel dolgozó szolgálat. Az egység számára eddig négy mentőkerékpárt szereztek be, darabonként 3,3 millió forintba kerültek, egyet az Országos Mentőszolgálat Alapítvány vásárolt meg, három beszerzését pedig a minisztérium finanszírozta.
A biciklis mentőket az első napok tapasztalatai szerint – mint az a Facebook oldalon közzétett rövid híradásból kiderül – nem csak különféle sérülések, rosszullétek, zavart tudatállapotú beteg ellátásához, de
olyan esetben is riasztották, amikor a bejelentők csak autóból, sőt volt, hogy hajóról látták úgy, hogy valaki segítségre szorul, valójában azonban nem volt szükség mentőellátásra
A kerékpáros egység máris túl van az első 19 beteg ellátásán, zömében közterületi bejelentésekhez mentek ki.
A Központi Mentésirányítás tájékoztatása szerint az észszerűség határain belül, a távolságokat figyelembe véve riasztja a kerékpáros mentőket, elsősorban az előre megadott helyszínekre, vagyis a margitszigeti és a városligeti közterületi bejelentésekhez.
A biciklis mentők feltűnése csak Budapesten volt újdonság, Angliában már több mint húsz éve róják az utcákat. Az életmentési eszközökkel felszerelt biciklis egység a rohammentőket hangsúlyozottan nem helyettesíti, de kiérkezésükig gyors és szakszerű segítségnyújtásra képes. Ezen – minden túlzás nélkül – adott esetben életek múlhatnak.
Ötmillió forintba kerül egy teljesen felszerelt kerékpárAz eszközökkel felszerelt kerékpárokra mintegy ötmillió forintba kerülő kétkerekűeket olyan magas szintű egészségügyi felszereléssel látják majd el – többek közt defibrillátorral, infúzióval és számos gyógyszerrel –, amely akár egy mentőegységnek is megfeleltethető. A magyar mentők kórházon kívül évi 6-7 ezer újraélesztéses esettel találkoznak, s ilyenkor minden perc kritikus fontosságú. A kerékpáros mentők védelmére is gondoltak, a mentősök olyan bukósisakot viselnek, amely azonnal jelez a központnak, ha ütés éri a fejfedőt – hangzott el az őszi bemutató sajtótájékoztatón. |
Tavaly már többször lehetett látni a belvárosi sétálóutcákban és tömegrendezvényeken is a mentőkerékpárokat. Angliában, ahol két évtizedes jó gyakorlattal mutatnak példát a speciális egység tagjai, évente 17 ezer esethez irányítják a biciklis mentőket, akik jellemzően és szükség esetén a mentőautók megérkezéséig látják el a betegeket, sérülteket.
A magyar speciális egységben többletbérezés ellenében mentőápolók és mentőtisztek teljesítenek szolgálatot.
A járműpark és a személyzet bővítése is tervben van, a részletekről későbbre ígértek tájékoztatást. A könnyen mozgósítható kerékpáros mentők bevethetőségére végtelen variáció van, a városokban és a mentőállomosoktól távoli falvakban is jó szolgálatot tehetnek.
A járműpark azonban csak az egyik kritérium a bővítéshez, a másik a humán erőforrás, amely a keresztmetszetet ugyancsak tovább szűkíti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.