„Alapvetően három oka van annak, hogy gomba módra szaporodnak az internetes csalók: egyrészt nagyon könnyű végrehajtani bűncselekményeket az online térben, másrészt minimális a lebukás veszélye, és különösebb anyagi befektetés sem kell hozzá. Jellemzően az elkövetők külföldiek, akik ráadásul egy harmadik ország hálózatát használják. Összegezve: minimális erőfeszítéssel nagy pénzeket szakíthatnak ezek a bűnözők” – mondta a Világgazdaságnak Csendes Balázs, a BlueVoyant kelet-közép-európai és közel-keleti térségekért felelős értékesítési igazgatója, hozzátéve, hogy a koronavírus-járvány táptalajként szolgált ezeknek az átveréseknek, hiszen az életben maradásért minden vállalkozásnak fel kellett gyorsítania az átállást a digitalizációra.
Az amerikai székhelyű BlueVoyantot 2017-ben New Yorkban alapították. A mára iparágvezető kibervédelmi vállalat mintegy harminc országban több mint 900 ügyfél számára nyújt kiberbiztonsági megoldásokat, havonta megközelítőleg félmillió kiberbiztonsági incidenst kezel, hazánkban két éve van jelen.
Csendes rendkívül enyhének tartja a büntetési tételeket a webes jogsértések esetében, szerinte ennek az az egyik oka, hogy a társadalomra kisebb hatással vannak, mint mondjuk egy utcai rablás. „Trendekről már nem igazán beszélhetünk, manapság szinte mindenki ki van téve az internetes átverés veszélyének. A legtöbben mégis úgy gondolkodnak, hogy ilyen nem történhet meg velük” – jegyezte meg a szakember.
A BlueVoyant fenyegetéselemzői a közelmúltban készítettek egy felmérést a legújabb kiberbűnözési technikákról, ezek a következők:
„A rendőrség a bejelentést követően viszonylag gyorsan tud reagálni az ilyen esetekre, bár nekik is versenyezni kell az idővel, mert két nap után már a világ bármely országában kiveszik a pénzünket egy ATM-ből, a tettes viszont sosem lesz meg” – hívta fel rá a figyelmet a szakértő.
Csendes Balázs példaként egy külföldi cég magyarországi leányvállalatát említi, amely részletekben több milliárd forintot utalt el felsőbb utasításra, majd később kiderült, átverték őket:
„Az egyik pénzügyi előadónak jutott eszébe, hogy rá kellene kérdezni, megérkezett-e a kért összeg a felvásárláshoz. A központban persze semmit sem tudtak róla, végül a rendőröknek sikerült megállítani a tranzakciót.”
A Vaterától algoritmusok és ügyfélszolgálatosok rémítik el az online csalókatÉves szinten a magyar online piactéren, a Vaterán másfél millió tranzakció valósul meg. Három éve 46, 2021-ben 31, 2022-ben pedig 33, főként a megvásárolt árucikk le nem szállítása miatt indult rendőrségi közreműködést igénylő esetet regisztrált a piactér, ráadásul ezek közt jelentős részben egyik évről a másikra elhúzódók is vannak. Ez azt jelenti, hogy a rendőrségi ügyeket eredményező visszaélések aránya évek óta 0,001 százalék, és 2023 első négy hónapjának statisztikái is hasonlóan kedvezők. A korábbi statisztikák alapján a Vaterán a csalók leginkább a műszaki cikkek kategórián belül próbálkoznak, főleg olcsó iPhone-okat, notebookokat, konzolokat eladásra kínálva. Emellett előfordult visszaélés műtárgyak, illetve drágább Lego készletek esetében is, ezek károsultjait a portál néhány napon belül kártalanította. Míg a fórumokon, közösségi oldalakon működő piacterek esetében az ellenőrzés jelentős részben a jelen lévő mikroközösségek tagjainak felelőssége, addig a Vatera a négyszintű Biztonságos Vásárlás Programjában a visszaéléseket figyelő szoftveres algoritmusok, a felhasználói értékelési rendszer és a humán munkatársakkal működő ügyfélszolgálat erőforrásait kombinálja. |
Az értékesítési igazgató úgy véli, az áldozatok többsége nem szeret arról beszélni, hogy bedőlt a csalóknak, pedig az úgynevezett social engineering támadások az emberi hiszékenységet és jóhiszeműséget használják ki, ezért rendkívül nehéz kivédeni őket. Elmondta, érdemes többszintű védekezésben gondolkodni, mint például a többfaktoros azonosítás (MFA), az érzékeny adatok monitorozása vagy a munkatársak rendszeres képzése. Ha pedig úgy érezzük, meg akarnak vezetni minket, azonnal váltsunk kommunikációs csatornát.
Ha gyanús e-mailt, hivatalos levelet vagy telefonhívást, esetleg sms-t kapunk, mindig győződjünk meg a valódiságáról, legfőképp úgy, hogy ne az adott értesítésre válaszoljunk, hanem váltsunk csatornát. Minden olyan tranzakciót, amelyet nem mi kezdeményezünk, kezeljünk úgy, mint egy átverést.
„Ha mégis sikerült a támadóknak csapdába csalniuk minket, akkor a legjobb megoldás, hogyha azonnal kapcsolatba lépünk a bankunkkal.”
Csendes mindenesetre nem gondolja, hogy az online platformok és e-kereskedők forgalmára hatással lenne a kiberbűnözés, bár az embereket továbbra is óvatosságra inti, amikor a kártyaadataikat kell megadniuk. Szerinte enyhülést az Európai Unió által elfogadott NIS2 irányelv hozhat majd, amely megnöveli a vállalatok és állami szervezetek vezetőinek felelősségét a kockázatkezelési intézkedések megfelelő biztosításában.
Naponta egy magyar család eljátssza a vagyonát az internetes csalások miattLeginkább saját magunktól kell megvédeni minket, mert bedőlünk a kiberbűnözőknek, és mi utaljuk át a pénzünket, vagy adjuk meg a banki adatainkat. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.