Újabb mankót kapott az infláció elleni küzdelem, a Központi Statisztikai Hivatal csütörtök reggel közölt adatai szerint az ipari termelői árak augusztusban 2,3 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest.
Ugyanakkor továbbra is az elmúlt hónapokban megfigyelt megosztottság jellemzi az ipart, míg a belföldi értékesítés árai 8,6 százalékkal nőttek, addig az exportértékesítéséi 7,6 százalékkal csökkentek.
A nagy eltérést elsősorban az okozta, hogy az alapvetően hazai piacra termelő, azon belül nagy súlyt képviselő energiaiparban a belföldi értékesítési árak meghaladták az egy évvel korábbi szintet, miközben az exportértékesítési árak már jelentősen elmaradtak attól
– magyarázza az okokat a KSH, hozzátéve, hogy az ipari termelői árak alakulásában az alapanyagok drágulása és az előállítási költségek emelkedése, továbbá a forint euróval szembeni, egy év alatt történt erősödése is szerepet játszott. Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,3, az exportértékesítési árak 0,9 százalékkal nőttek, így az ipari termelői árak összességében 0,7 százalékkal emelkedtek.
Az ipari infláció csökkenése mindenesetre a magyar gazdaság számára különösen jó hír, aminek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meg kell jelennie.
Tavaly augusztusban volt a csúcson a termelői árak növekedése, akkor 43,4 százalékkal emelkedtek, de ettől is durvább volt a belföldi értékesítés árainak 67 százalékos növekedése, ezek pár hónapos késéssel be is gyűrűztek a fogyasztói árakba.
A KSH azt is kiemeli, hogy a belföldi értékesítés árai átlagosan 8,6 százalékkal növekedtek, ezen belül a 65 százalékos súlyt képviselő feldolgozóiparban 2,2, a 30 százalékos súlyú energiaiparban (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) – részben a hatósági ár szabályozásának módosításai következtében – 18,4 százalékos volt a drágulás. Az élelmiszeripar értékesítési árai 9,3 százalékkal nőttek. Az ágazatok rendeltetés szerinti csoportjai közül belföldön az energia- és továbbfelhasználásra termelő ágazatokban együttesen 7,5, a beruházási javakat gyártókban 6,0, a fogyasztási cikkeket gyártókban 11,5 százalékkal emelkedtek az árak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.