Néhány hónapnyi szünet után ismét napirendre került a banki extra terhek ügye. Varga Mihály pénzügyminiszter ugyanis Egerben, a Közgazdász-vándorgyűlésen arról beszélt csütörtökön, hogy a kormány mérlegeli a további adófrontok nyitásának lehetőségét, miután a bankok profitja jelentősen emelkedett az elmúlt egy évben. A kormány ezen kívül mérlegeli a kamattámogatott hitelek átalakítását is – tette hozzá.
A pénzügyminiszter szavaira viszont elég gyorsan megérkezett a válasz.
A kormány a kamattámogatott hiteleken nem változtat, és a bankadót sem emeli meg
– jelentette ki Kocsis Máté, a nagyobbik kormánypárt frakcióvezetője a Fidesz és a KDNP kihelyezett esztergomi frakcióülésének szünetében tartott sajtótájékoztatón csütörtök délután. A frakcióvezető azt is közölte, hogy a miniszterelnök szerdán a frakciók tagjai előtt tartott előadásában arról beszélt, hogy a költségvetési hiányt a kormány csökkenő pályán fogja tartani, és a kereskedelmi és iparkamarával, valamint a bankszövetséggel kötött megállapodást is be fogja tartani. Kocsis Máté hangsúlyozta, hogy az infláció csökkenő pályán van, a hitelminősítők szerint a magyar gazdaság alapjai stabilak, erősek, és a hitelezést fel kell gyorsítani.
Mindezzel szembe menne az adóemelés, éppen ezért nem látja reálisnak.
A frakcióülés közben elhangzottak ellenére ugyanakkor bizonyos szempontból érthető a pénzügyminiszter felvetése: a költségvetési deficit csökkentése érdekében ugyanis minden lehetséges eszközt mérlegelni kell, és ennek a banki különadó több szempontból is megfelel. Az egyik, hogy olyan bevételről van szó, amely viszonylag jól tervezhető – vagyis a befizetését az érintettek nem tudják megkerülni, miközben a teher tovább hárítására is korlátozottak a lehetőségeik. Az szintén erős érv lehetne a banki külön terhek növelése – esetleg egy újabb elem bevezetése – mellett, hogy a hitelintézeti szektor nyeresége és jövedelmezősége látványosan emelkedett az idén: az egyedi (tehát csak az itthoni tevékenységekből származó) nettó profit meghaladta a 676 milliárd forintot ez év első felében, ami több mint háromszorosa volt az egy évvel korábbinak. A konszolidált szemléletű (vagyis a külföldi érdekeltségek számait is tartalmazó), első hathavi nettó profit pedig már megközelítette a 978 milliárd forintot, ami szintén többszöröse az egy évvel korábbi 226 milliárdnak. A harmadik érv a banki külön terhek emelése mellett, hogy politikai szempontból jól kommunikálható lépésről van szó: viszonylag kevesen kapnák ugyanis fel a fejüket arra, hogy a bankoknak több adót kellene fizetniük.
A banki különadók növelése vagy kiterjesztése ellen viszont ma már legalább annyi érv szól, mint mellette. Az egyik legfontosabb, hogy egy új adóteher bevezetése, vagy a meglévők kiterjesztése szinte biztosan csökkentené a szektor mozgásterét és ezzel a hitelezési aktivitását is, amely nyilvánvalóan szembe menne a kabinet gazdaságélénkítési céljaival.
A másik fontos szempont, hogy a bankok 2023-ra várható, rekordméretű nyereségéhez egy sor egyszeri tényező is hozzájárult: ezek közül a legfontosabb ezek közül a kamateredmény megugrása, ami a magas kamatkörnyezettel magyarázható. Kérdéses emellett az is, hogy meddig terhelhetők még a piaci szereplők, amelyek tavaly – a Magyar Bankszövetség elnöke, Jelasity Radován szerint– 500 milliárd forintnyi extra terhet kaptak a nyakukba. Ezen a számon pedig nem nagyon lehet csodálkozni:
a „régi” bankadón felül a szolgáltatóknak a tranzakciós illetékkel, illetve az extraprofitadóval is számolniuk kell, miközben a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvétel biztosításának kötelezettsége, illetve a kamatstop szintén tízmilliárdokban mérhető bevételkiesést okoz.
A banki extra terhek emelése ellentmondana a fokozatos kivezetésükre vonatkozó korábbi ígéretekkel, javaslatokkal is: Varga Mihály a bankszövetség májusi, testületi ülésén jelentette be, hogy a kormány fokozatosan kivezeti az extraprofitadókat – nem csak a bankoknál, hanem a többi ágazatban is. Ezt az ígéretet egyébként egy már megjelent jogszabállyal be is váltotta a kabinet: a rendelet szerint a 2024. évi extraprofitadó-fizetési kötelezettség csökkenthető, ha a bank vagy pénzügyi vállalkozás a meghatározott feltételek szerint növeli az állampapír-állományát. Állampapír-vásárlással viszont a különadó-fizetési kötelezettség az adóévre fizetendő összeg maximum feléig csökkenthető. Az extraprofitadókra vonatkozó szabályozásról a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is javaslatcsomagot állított össze a pénzügyi tárcának, amelyben a bankokra hárított teher csökkentését is szükségesnek nevezték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.