A vadászati törvény változásával július elsejétől szinte minden esetben a jármű tulajdonosának vagy üzembentartójának kell megtérítenie a vadgázoláskor keletkezett kárt – hívta fel a figyelmet közleményében az ALD – LeasePlan lizingszolgáltató és flottaüzemeltető vállalat. A jogszabályváltozás értelmében
a vadásztársaság ezentúl csak akkor kötelezhető kártérítésre, ha az autós minden kétséget kizáróan bizonyítani tudja, hogy a baleset előtt a vadat űzték, lőtték vagy hajtották.
Ha ez nem sikerül, akkor a jármű tulajdonosa nem számíthat kártérítésre a vadásztársaságtól, sőt, valószínűleg a vadásztársaság fog kártérítési igénnyel fellépni.
Korábban a sofőr akkor volt felelős a vadgázolásért, ha nem az út- és időjárási viszonyoknak megfelelően közlekedett, a vadásztársaság pedig abban az esetben, ha nem tett ki vadveszélyre figyelmeztető táblát. Július elsejétől azonban a tábla hiányánál is az autósnak kell vállalnia a felelősséget.
A jogszabály azt is előírja, hogy
gyorsforgalmi utat (autóutat, autópályát) úgy kell üzemeltetni, hogy arra a vad ne tévedhessen fel, a fenntartónak kell vállalnia a felelősséget az itt elütött vadakért.
Arra is felhívták a figyelmet, hogy baleset után érdemes helyszínelést kérni akkor is, ha nem történt személyi sérülés. Ilyenkor a rendőrök értesítik a vadásztársaságot, és a vétlenség bizonyítása is fontos lehet. Az elütött vadat nem szabad elmozdítani, az elpusztult állat tetemét tilos elvinni, az a vadásztársaság tulajdonát képezi.
A vadbalesetek során keletkezett kár átlagos értéke elérheti akár a milliós nagyságrendet is, ezért érdemes előre gondoskodni a megfelelő biztosításról – hívta fel a cég a figyelmet, megjegyezve, hogy megoldás lehet a teljes körű casco, de több biztosítónál külön vadkárbiztosítást is lehet kötni.
Az Országos Vadgazdálkodási Adattár statisztikái szerint 2017 óta évről évre több vad hullik el autóbalesetek következtében a magyarországi utakon, az éves esetszám megközelíti a nyolcezret. A nagyvadak közül leggyakrabban őzzel ütköznek gépjárművek, de jelentős számban fordul elő szarvas- vagy vaddisznógázolás is.
Egyre többe kerül, ha összetörik az autóAz új csúcsra ugró díjbevétel ellenére jóval kevesebbet kerestek tavaly a biztosítók a kgfb-üzletágban, mint egy évvel korábban. Miközben a káresetek száma alig emelkedett 2021-hez képest, a kárfelhasználás (az egy esetre jutó átlagos értékkel együtt) ismét rekordot döntött. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.