A két intézmény felfrissítette és kiegészítette azt az egyedülálló Versenystatisztikai adatbázist, amelynek révén 80 darab, a gazdasági versenyt jellemző mutató válik elemezhetővé a 2003–2021-es időszakon, ágazati bontásban.
Ennek eredményeként az egyes ágazatok időbeli fejlődése, illetve a különböző ágazatok összevetése is vizsgálható.
Az adatbázis egységes szerkezetben és ingyenesen biztosít lehetőséget a kutatók, a gazdasági szereplők és a szélesebb nyilvánosság számára egyaránt, hogy mélyebben megértsék a magyar piacok versenykörülményeit, azok időbeli változásait, illetve ezek hatásait többek között az árszínvonalra, a vállalati jövedelmezőségre, a kutatás-fejlesztésre és a termelékenységre. Később folyamatosan töltik fel az adatokat, az elérhető bázist rendszeresen frissítik – emelte ki az elemzési igazgató.
A piaci verseny erősítése támogatja az árstabilitás elérését, a hosszú távú fenntartható gazdasági felzárkózást és a fogyasztói jólét növekedését. Az elmúlt két évben Magyarországon makrogazdasági szinten jelentős profitnövekedés ment végbe, ami hozzájárult az árak gyors emelkedéséhez.
Az adatbázis publikálása jól illeszkedik mindkét intézmény alapfeladatai közé.
„A hazai ágazatokon belüli és azok közötti verseny eddigi legrészletesebb adatbázisa az átláthatóság növelésével erősítheti a vállalatok közötti versenyt, ami hozzájárul az árstabilitás eléréséhez, a fenntartható felzárkózáshoz, valamint az adatalapú társadalmi és közgazdasági diskurzushoz és döntéshozatalhoz“ – hangsúlyozta Balatoni András.
„Az idei januári 25 százalék feletti infláció szeptemberre már 12,2 százalékra esett vissza, év végére pedig az MNB 7-8 százalék körüli értékkel számol. A cél, hogy a fogyasztói árindex jövőre tovább csökkenjen, a változatlanul szigorú monetáris politika mellett” – jelentette ki Virág Barnabás. Az alelnök rámutatott: „A profit hajtotta infláció jelensége ráirányította a figyelmet a piaci szerkezetek vizsgálatának fontosságára. A verseny alacsony intenzitása ugyanis magasabb árakat, alacsonyabb gazdasági növekedést és kisebb fogyasztói jólétet eredményez. Ezért a központi bank a verseny erősítését helyezi a középpontba, amelyben a GVH intézkedései és a széles körű adatbázis nagy segítség. „Ha van verseny, van gazdasági növekedés” – fogalmazott Virág Barnabás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.