Az ünnepi büdzsét átlagosan 118 000 forintra tervezik a magyarok idén, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. Ez közel 20 százalékkal több, mint a tavalyi költségvetés. A többség, azaz 61 százalék ajándékot is vásárolna, amire átlagosan 47 000 forintot költene a szezonban.
Tavaly karácsonyhoz képest 56-ról 65 százalékra nőtt azok aránya, akik az aktuális havi jövedelmükből fedeznék ezt a kiadást, 40 százalék megtakarításból, 7 százalék pedig – ha kell – hitelből is finanszírozza a szükséges összeget.
A magyarországi munkahelyek többségénél (55 százalék) él valamilyen karácsonyi szokás. Pulykapénzre (azaz az ünnepi pénzbeli juttatásra) a munkavállalók 14 százaléka számít. A céges karácsonyi parti a munkahelyek negyedénél szokás, itt-ott ünnepi dekoráció is készül (17 százalék), és ebben az időszakban fizetik ki a bónuszokat (15 százalék), valamint tárgyi ajándékot is kapnak olykor a dolgozók (14 százalék).
Az üzletekben való nézelődés befolyásolja a választást, de csak a lakosság ötöde dönti el karácsonyi bevásárlótúrán, hogy mi legyen a fa alatt. A magyarok fele nem bízza a véletlenre, előre kigondolja, kinek mit szeretne venni.
Az sem meglepő, hogy az ajándékot adók legnagyobb része novemberben rohamozza meg a boltokat , ám a Cofidis Hitel Monitor kutatásból kiderül, hogy 17 százalékuk már októberben vagy azt megelőzően elkezdte a vásárlást. A toplistát továbbra is a kozmetikum (31 százalék), a ruhanemű (29 százalék) és a márkás italok, élelmiszerek (28 százalék) vezetik. Ismét egyre népszerűbbek a konyhai kisgépek, 13 százalék ebben a kategóriában gondolkodik.
A kutatás szerint a magyarok 24 százaléka állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, ugyanakkor a háztartások háromnegyedénél hiányos a kassza.
A nagy ünnepi sütés-főzéshez, a terülj-terülj asztalkámhoz a lakosság negyede az anyagi nehézségek idején is ragaszkodik.
A karácsony a döntő többség szerint szeretettel és békességgel teli időszak, azonban a decemberi zsúfoltság és tolongás a boltokban a magyarok közel harmadát bosszantja. Még tovább fokozza a stresszt az anyagiak miatti aggodalom (27 százalék), az ünnepek előtti kapkodás (24 százalék), a tökéletes ajándék dilemmája (19 százalék), valamint a forgalmi dugók (10 százalék).
Az üzletekben idejekorán elinduló karácsonydömpinget, illetve az ott szóló ünnepi háttérzenéket a válaszadók közel fele tartja zavarónak.
A magyar otthonok kétharmadában idén is lesz karácsonyfa, ám 57 százalékukban már műfenyőt díszítenek. Tízből nyolcan ugyanakkora fát állítanak, mint tavaly, és átlagosan 11 000 forintot szánnak a beszerzésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.