Alaposan felforgathatja a helyi munkaerőpiacot a BYD gyár megjelenése Szeged térségében. Mint ismert, a Tesla riválisának tartott, szintén elektromos autókat gyártó kínai vállalat közvetlenül karácsony előtt jelentette be, hogy a Csongrád-Csanád vármegyei székhelyén építi fel első európai üzemét, ahol nem csupán az összeszerelés, hanem gyártás teljes vertikuma jelen lesz.
Mindez jó hír Szeged számára, hiszen a várost eddig elkerülték a befektetők , legalábbis a helyi iparűzési adó bevételei alapján, ugyanakkor feladja a leckét a cégnek és a munkaerő-toborzó irodáknak, hogy megtalálják a még fellelhető munkaerőt, ha igazak azok a hírek, hogy a kínaiaknak több ezer dolgozóra lesz szükségük.
Amit biztosan nem Csongrád-Csanádban fognak megtalálni: a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2023 harmadik negyedévében a vármegyében mindössze 2,1 százalékos volt a munkanélküliségi ráta, ami nemcsak az egyik legjobb munkaerőpiaci adat Magyarországon, hanem kvázi teljes foglalkoztatottságnak felel meg, tehát innen bevonni munkaerőt a gyár működésébe szinte lehetetlen lesz.
Viszont ugyanez már nem mondható el a szomszédos Békésről, ami holtversenyben Szabolcs-Szatmár-Bereggel országosan a legrosszabb foglalkoztatottsági mutatóval rendelkezik, a 9,1 százalékos munkanélküliségi ráta másik oldalról viszont jókora potenciális munkarő-tartalékot takar. Illetve ott lehet még megoldásként Bács-Kiskun vármegye szegényebb déli része, továbbá Szerbia északi, magyar lakta területei. Utóbbi mellett szól, hogy kifejezetten közel van a határ, Magyarkanizsa például majd 30 km-rel van közelebb, mint Szegedtől 60 km-re fekvő békés vármegyei Orosháza, bár a határátkelés egyáltalán nem zökkenőmentős, lévén schengeni határról van szó.
Mindenesetre az biztos, hogy a munkaerő utaztatását valahogy meg kell oldania a vállalatnak ahhoz, ne kelljen tömegesen bevonnia vendégmunkásokat, és ami egyébként még érdeke is lehet a cégnek.
Valószínűleg még mindig olcsóbb buszoztatnia több száz vagy ezer munkást helyben 70-80 km-es távolságról, mint a világ másik végéről – ha ideiglenesen is – ideköltöztetni olyanokat, akiknek a foglalkoztatása a lakhatás, az ellátás és mindenféle egyéb költség biztosítása miatt akár 30 százalékkal többe kerülhet, mint egy magyar munkavállalóé.
Mindez pedig a kormány céljaival is egyezkedik, ahogy korábban írtunk róla, az idegenrendészeti szabályok szigorításával még a korábbiaknál is nehezebb lesz hazánkban külföldi állampolgárokat foglalkoztatni, akik csak akkor jöhetnek, ha nincs elérhető magyar munkavállaló az adott állás betöltésére. Mivel Szegeden még szóba jöhetnek a határon túl élő magyarok is, így csak a sor legvégén lehetnek a vendégmunkások.
Ettől függetlenül kínaiakkal így is fognak találkozni a helyiek, mivel a kínai munkavállalók fogják betanítani a magyarokat, ugyanakkor a helyzet kezelésében az bizonyosan segíteni fog, hogy a szegedi gyár felépülését illetően teljes politikai konszenzus van és ahogy Botka László polgármester is kiemelte, hogy nem a sokakban félelmet keltő akkumulátorokat, hanem elektromos autókat fognak az üzemben összeszerelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.