A kormány egyetért a legfeljebb 8 427 264 746 forint többletforrás biztosításával a Magyar Közlönyben felsorolt 19 beruházás javára. Az átcsoportosításról a pénzügyminiszternek kell intézkednie.
A határozat indoka a rendes üzleti kockázat mértékét meghaladó költségnövekmények kezelése, valamint az ebből eredő kifizetések teljesítése. A pénznek Magyarország 2024-es központi költségvetésében az állami beruházások fejezetben, a következő három jogcímcsoportba kell kerülnie:
A teljes többletforrásból a legtöbb pénzt, 2,1 milliárd forintot a Jedlik Ányos Gimnázium tervezése és kivitelezése (magasépítés) kapja. A teljes projektnek a 2021-es közbeszerzési határozat szerint nettó 16,4 milliárd forintból kellett volna kijönnie, de az eredetileg becsült költsége 15 milliárd forint volt. Végül – 37 százalékkal drágábban – 22,5 milliárd forintból épült meg, ez év szeptemberében adták át. A fővállalkozó a Laterex Zrt. volt.
A Csepelen épülő gimnázium érdekessége, hogy még el sem készült, az acélszerkezete máris régiós második helyezés ért el a Construsoft Tekla BIM Awards 2023 versenyén, és két közönségszavazási díjat is kapott.
Tervezője a Bim.group Kft. (A cég önmagát bim.GROUP-nak írja.) A tervezés Magyarországon innovatívnak számító megoldással történt, az acélszerkezetet a KÉSZ csoport építette. A különleges épület születéséről a Magyar Építőkben olvasható interjú, látványos külső és belső tereiről az átadásakor jelentek meg leírások és képek.
Az Országos Széchenyi Könyvtár (OSZK) archívumai raktárának építése 1,6 milliárd forint többletforrást kap, a Debrecen–Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első üteme 1,2 milliárdot, a lista további projektjei egymilliárd forintnál kevesebbet.
Az OSZK raktárainak építéséről is 2021-ben született meg a közbeszerzési határozat, amely 17,5 milliárd forintról szólt, a nyertes ajánlattevő a Fejér-B.Á.L. lett. A kormány még 2020 végén hagyta jóvá a beruházást, de már akkor 23,3 milliárd forintos felső értékkel. A piliscsabai épület műszaki átadásának kezdetéről az OSZK számolt be, a program egészéről pedig remek fotókkal októberben az Oktogon írt.
A Debrecen–Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemére 2020-ban nyert megbízást a V-Híd Építő Zrt., a beszerzés végösszege az akkori állapot szerint 54,9 milliárd forint volt, de a beruházás végül 18 százalékkal többe, nettó 65 milliárd forintba került, és ez év augusztusára készült el.
A munka során – többek között – a meglévő 11,6 kilométeres nyomvonal felújítása mellett elvégezték a szükséges korrekciókat közel 3,6 kilométer hosszan. Debrecen és Tócóvölgy állomás között a meglévő mellé egy második vágányt is építettek.
A többletforráshoz jutó útépítési beruházások között még nagyobb összeggel szerepelnek
A magasépítési projektek közül nagyobb összeget kap még
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.