Látványosan növekedett a harmadik negyedévben a nem kártyás elektronikus fizetési forgalomban – vagyis az átutalásoknál, beszedéseknél – elkövetett sikeres visszaélések értéke: a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint meghaladta a 9,15 milliárd forintot, amely csaknem 80 százalékkal több a második negyedévben regisztrált, nagyjából 5,1 milliárdnál, az egy évvel korábbinak pedig hozzávetőleg a háromszorosa.
Az ügyfelekre terhelt kár értéke valamivel több mint 7 milliárd forintot ért el a harmadik negyedévben, ami szintén bő háromszorosa a 2022. harmadik negyedévi 2,2 milliárdnak. Hasonló mértékben emelkedett az érintett káresemények száma is, és meghaladta a 4800-at. A nem kártyás elektronikus fizetési forgalomban történt káresemények növekedésére utalt a statisztikákhoz csatolt közleményében az MNB is, ám emlékeztetett arra, hogy
az összesen 7,1 milliárd forintnyi, ügyfelekre terhelt kár még így is elenyésző a teljes – 420 ezermilliárd forintot kitevő – forgalomhoz képest.
A jegybank közleménye szerint 2023 harmadik negyedévében a magyarországi pénzforgalmi szolgáltatók által kibocsátott fizetési kártyákkal elkövetett visszaélések száma több mint 2600 darabbal csökkent az előző negyedévhez képest, bár a csalások összértéke növekedett, ahogy a bűnözők jellemzően egyre nagyobb értékű tranzakciókat kezdeményeznek a megszerzett kártyaadatokkal. A kártyás visszaélések összértékéhez hasonlóan növekedett a bankkártya-kibocsátói forgalomban leírt kár értéke, amelynek nagy része már az ügyfelekre terhelődik. A negyedév során az összesen 6805 milliárd forint fizetési kártyás forgalomban az ügyfelekre terhelt kár 838 millió forint volt, miközben az elfogadók (kereskedők) 265,5 milliós, a kártyakibocsátó bankok pedig 149,4 millió forintos kárt voltak kénytelenek elkönyvelni.
Mindezek alapján a kártyabirtokosok a leírt kár közel 67 százalékát viselték a harmadik negyedévben, miközben egy évvel korábban még nem egészen a felét.
A visszaélések között továbbra is az adathalászattal, illetve személyes vagy azonosító adatok lopásával elkövetett csalások a legjellemzőbbek. Ezek mellett még nagyobb hányadot képviselnek a pszichológiai manipulációt alkalmazó visszaélések, illetve az ügyfelek mobiltárcájához, netbankjához, kereskedőhöz regisztrált kártyájához történő közvetlen hozzáféréssel elkövetett esetek.
Ezeknek az eseteknek a megelőzésében fontos szerepet kell hogy játszanak a pénzforgalmi szolgáltatók visszaéléseket szűrő rendszerei is
– mutatott rá közleményében az MNB.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.