„Álhír, hogy az elektromosautó-vásárlást támogató program felhívásában bármilyen megkötés vagy szűkítő feltétel szerepel arra vonatkozóan, hogy milyen típusú járművet kell megvásárolniuk a pályázóknak” – válaszolta az Európai Uniós Fejlesztésekért Felelős Államtitkárság a Világgazdaság érdeklődésére annak kapcsán, hogy a kormány tényleg a BYD-re szabja-e az elektromosautó-vásárlási támogatást.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter már októberben jelezte: programot indítanak az elektromos autók elterjedésének támogatására. Egyrészt a töltőhálózatot fejlesztik, másrészt kedvezményt nyújtanak elektromos járművek vásárlására. Megjegyezte, erről tájékoztatták a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai BYD-t is.
Ennek nyomán a következő fejleményeket hozták az elmúlt hetek:
Mindeközben az Európai Bizottság vizsgálódik a kínai elektromosautó-gyártóknál, köztük a BYD-nél, hogy tisztességtelen állami támogatásokkal tartják-e alacsonya a járműveik árát. A VSquare pedig iparági forrásokra hivatkozva azt írta hírlevelében, hogy a kormány az EU koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklésére létrehozott helyreállítási és rezilienciaépítési eszközéhez (RRF) csatlakozó REPowerEU-fejezetből érkező pénzből garantálna folyamatos keresletet a kínaiaknak, ezzel segítve a további térnyerésüket.
Utóbbira reagált most úgy az Európai Uniós Fejlesztésekért Felelős Államtitkárság, hogy az értesülés nem igaz.
Az államtitkárság szerint éppen a felvetés ellenkezője az igaz, tehát a vállalkozások maguk dönthetnek arról, hogy milyen értékű és teljesítményű járművet kívánnak beszerezni a programban, hiszen tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához is kérhető vissza nem térítendő állami hozzájárulás a most aktuális 30 milliárdos keretösszegből.
Egy jármű beszerzéséhez az akkumulátor kapacitásának függvényében 2,8–4 millió forint támogatás nyerhető el. A támogatási kérelmeket 2024. február 5-től lehet benyújtani
– részletezte az államtitkárság, amely egyébként a támogatási programot Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervéből (HET), valóban európai uniós forrásból finanszírozza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.