BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Journalists record video using their smart phone during the launch of the Chinese-made BYD brand in Jakarta, on January 18, 2024, and at the same time introduced 3 types of battery-powered vehicles (EV, electric vehicle) that will be sold in Indonesia, with an investment of 1.3 billion US dollars. (Photo by BAY ISMOYO / AFP)

Álhír a BYD-val kötött különmegállapodás – reagált az államtitkárság

Az Európai Uniós Fejlesztésekért Felelős Államtitkárság szerint nincs megkötés arra vonatkozóan, hogy a vállalatok milyen elektromos jármű beszerzéséhez igényelhetnek állami támogatást az új programban. Az álhírnek minősített értesülés szerint a Szegeden üzemet létesítő kínai „BYD-re írták ki a pályázatot”, ám ezt most az illetékes államtitkárság cáfolta.

„Álhír, hogy az elektromosautó-vásárlást támogató program felhívásában bármilyen megkötés vagy szűkítő feltétel szerepel arra vonatkozóan, hogy milyen típusú járművet kell megvásárolniuk a pályázóknak” – válaszolta az Európai Uniós Fejlesztésekért Felelős Államtitkárság a Világgazdaság érdeklődésére annak kapcsán, hogy a kormány tényleg a BYD-re szabja-e az elektromosautó-vásárlási támogatást.

Journalists record video using their smart phone during the launch of the Chinese-made BYD brand in Jakarta, on January 18, 2024, and at the same time introduced 3 types of battery-powered vehicles (EV, electric vehicle) that will be sold in Indonesia, with an investment of 1.3 billion US dollars. (Photo by BAY ISMOYO / AFP)
Az államtitkárság szerint álhír, hogy a BYD-re szabnák a feltételeket.
Fotó: AFP

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter már októberben jelezte: programot indítanak az elektromos autók elterjedésének támogatására. Egyrészt a töltőhálózatot fejlesztik, másrészt kedvezményt nyújtanak elektromos járművek vásárlására. Megjegyezte, erről tájékoztatták a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai BYD-t is.

Felpörögtek az események

Ennek nyomán a következő fejleményeket hozták az elmúlt hetek:

An employees install parts on a BYD vehicle in the BYD factory in Changzhou, China on Nov. 14, 2023. (Photo by Raul Ariano / Jiangsu Information Office)
Indonéziában és Szegeden is létesül új BYD-üzem.
Fotó: Raul Ariano / Jiangsu Information Office / AFP

Mindeközben az Európai Bizottság vizsgálódik a kínai elektromosautó-gyártóknál, köztük a BYD-nél, hogy tisztességtelen állami támogatásokkal tartják-e alacsonya a járműveik árát. A VSquare pedig iparági forrásokra hivatkozva azt írta hírlevelében, hogy a kormány az EU koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklésére létrehozott helyreállítási és rezilienciaépítési eszközéhez (RRF) csatlakozó REPowerEU-fejezetből érkező pénzből garantálna folyamatos keresletet a kínaiaknak, ezzel segítve a további térnyerésüket.

Utóbbira reagált most úgy az Európai Uniós Fejlesztésekért Felelős Államtitkárság, hogy az értesülés nem igaz.

Az államtitkárság szerint álhír

Az államtitkárság szerint éppen a felvetés ellenkezője az igaz, tehát a vállalkozások maguk dönthetnek arról, hogy milyen értékű és teljesítményű járművet kívánnak beszerezni a programban, hiszen tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához is kérhető vissza nem térítendő állami hozzájárulás a most aktuális 30 milliárdos keretösszegből.

Egy jármű beszerzéséhez az akkumulátor kapacitásának függvényében 2,8–4 millió forint támogatás nyerhető el. A támogatási kérelmeket 2024. február 5-től lehet benyújtani

– részletezte az államtitkárság, amely egyébként a támogatási programot Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervéből (HET), valóban európai uniós forrásból finanszírozza.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.